Is het waar dat een hoofdconducteur bij elk incident moet komen kijken?

De vraag zegt het opzich al.

Het ging vooral over zelfdoding voor de trein:

"De hoofdconducteur moet het plaats delict als een van de eerste aanschouwen."

Ik kan me voorstellen dat mijnheer een trauma kan oplopen, na het zien van zo'n scène.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
playah30
11 jaar geleden
De conducteur wordt inderdaad geacht om te gaan kijken, maar zij zijn nu bezig om dit tegen te gaan. Uiteindelijk zal het probleem hiermee alleen maar verplaatst worden naar iemand anders, dus denk dat conducteurs hier gewoon mee moeten leren leven.

Het beste antwoord

Dat is inderdaad een van de taken van de hoofdconducteur. Het aanschouwen van een aanrijding is natuurlijk allesbehalve leuk, maar ik denk dat dergelijke personen wel professionals zijn:

1. Hoofdconducteurs zijn beëdigde BOA's (buitengewoon opsporings ambtenaar), zij zijn vanuit die rol en vanuit de rol als conducteur getraind voor dergelijke situaties.

2. Zij kiezen met de voorkennis dat het kan gebeuren toch voor dit beroep. Ik denk dat het grootste deel van de mensen die er voor kiezen toch wel sterk in hun schoenen staan.

3. Er is een goed nazorg programma van de NS (Vang rail) dat mensen opvangt en begeleidt na een dodelijk ongeval.

De eerste keer zal zelfs voor de hardste professional aangrijpend zijn. Maar ik denk ook dat je na verloop van tijd een stuk harder wordt. En mensen verschillen natuurlijk, dus het kan voor iedereen anders zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Kleine toevoeging: er rijden meer bedrijven over het spoor dan alleen NS. NS is slechts één van de meer dan 30 gebruikers van ons spoor. Wel de grootste, dat dan weer wel.

Andere antwoorden (3)

Zoiets hoort nu eenmaal bij die persoon zijn job, net zoals bij de personeelsleden van brandweer, ziekenwagen en politie. Er zijn leukere dingen die deze mensen tijdens de uitoefening van hun job beleven, maar helaas hoort dit er nu eenmaal bij. En als zij het niet oplossen, wie dan wel???????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. De hoofdconducteur is de chef van de trein. Hij moet uitstappen en bijv. een slachtoffer afdekken en bijv. reizigers informeren. Waar nodig ook ervoor zorgen dat het sein op het nevenspoor op rood komt te staan. De machinist moet in de trein blijven zitten.
Computoon
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik ken de procedures van de vervoerders niet - maar het lijkt me eerlijk gezegd logischer als het de machinist is die het sein op het nevenspoor op rood laat zetten. De machinist heeft immers vanuit de cabine een beter contact met de verkeersleiding dan de hoofdconducteur die ofwel nog ergens in de trein rondloopt, ofwel buiten het slachtoffer aan het zoeken is om te kijken of er nog hulp mogelijk is. Uiteindelijk is het de verkeersleiding die de nevensporen buiten dienst neemt.
Computoon
11 jaar geleden
Dat 'op rood zetten' gaat door middel van een ijzeren staaf die tussen de beide rails van het nevenspoor wordt geklemd, waardoor het sein 'denkt' dat dit spoor bezet is door een andere trein en het sein op rood gaat. Zo heb ik het eens gelezen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat jij beschrijft is de kortsluitlans. Die wordt in ieder geval gebruikt als extra beveiliging bij werkzaamheden. Best kans dat de HC ook een kortsluitlans kan en mag plaatsen, dat weet ik zo niet. Maar dan nog: een kortsluitlans is een *extra* beveiliging. De eerste beveiligingslinie moet elders liggen. Verder moet de HC zich in eerste instantie om het slachtoffer bekommeren, als dat nog leeft. Ik zie hem niet zo snel een hartmassage onderbreken om een kortsluitlans te plaatsen. Tot slot zal een kortsluitlans alleen het sein direct voorafgaand aan de betroffen spoorsectie op rood zetten. Treinen die al onderweg zijn, kunnen dus midden in een weiland tot stilstand komen. Da's natuurlijk beter dan met volle snelheid over een reanimerende HC heenrijden, maar nóg beter is het wanneer verkeersleiding zo snel mogelijk de hele spoortak buiten dienst kan stellen.
Vroeger was het inderdaad zo dat ze altijd naar buiten moesten.
Want stel je voor dat het slachtoffer nog leefde.

Tegenwoordig hoeft indien het eigen onwaarschijnlijk is dat het "slachtoffer" nog leeft niet verplicht naar buiten te gaan.