Waarom zijn mensen die in een stad wonen 5x zo asociaal dan mensen die in een dorp wonen?

teminste zo denk ik er over uit mijn oog blik gedragen ze zich veel asociaaler dan mensen die in een dorp wonen

dan bedoel ik mensen in het VERKEER

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Omdat het in de steden veel drukker is en alles veel gehaaster moet. Een dorpeling heeft vaak meer 'rust'. Ook zal ed competitie om 'bepaalde dingen'veel groter zijn. Een dorpeling heeft hier minder last van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als ik hier in de stad zo rustig en netjes rijdt als in het dorp van mijn ouders, dan doe ik er 2x zo lang over voor ik op mijn bestemming ben.
Ik vermoed dat de rest van de stedelingen ook zo denkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om te kunnen overleven in drukte wordt je automatisch asociaal. Anders overleef je 't simpelweg niet. Bij overbevolking moet je met je ellebogen werken om voor nakomelingen te kunnen zorgen.

In die zin is de evolutie een slechte uitvinding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op 't dorp ben je niet anoniem. In de stad wel. Niet anoniem zijn heeft zo zijn voordelen: mensen zijn bereid je te helpen, ze groeten je minstens. En zo zijn nadelen: je weet je bekeken, je kan je geen misstappen veroorloven. Een dorp is vaak een echte leefgemeenschap. Je kan het je niet veroorloven met een te hoge snelheid door het dorp te scheuren bijvoorbeeld, omdat je de moeders van de kinderen in het dorp tegenkomt bij de paasvuren en zij je wel even zullen vertellen dat je dat dus zeker nooit weer moet doen, omdat hun kinderen ook in die straten spelen.

In de stad ben je wel anoniem. Anoniem zijn heeft zo zijn voordelen: je kan je vrijer bewegen. Maar dat is dan ook meteen het nadeel, je weet je niet gecontroleerd en daarom is het maken van een (kleine) overtreding eenvoudiger als jou dat beter uitkomt. Door rood oversteken, op de stoep fietsen, roken waar het is verboden, je papiertjes of blikje op straat gooien. Niemand zal je er op aanspreken. Zo ook snijden, duwen, toeteren en door rood rijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het niet met deze stelling eens.
Het kan best zo zijn dat mensen asociaal rijgedrag vertonen in de stad, terwijl ze in een dorp wonen.
Ik bedoel: kun je aan de buitenkant van de auto zien, of iemand uit een dorp danwel stad komt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan toch niet aan het rijgedrag van iemand die in de stad rijd, zien of hij/zij ook in diezelfde stad woont??? mischien is die persoon op visite in de stad, misdraagt zich, en gaat weer terug naarzijn/haar dorp.
Ik bedoel maar........
Ik kom uit een kleinere stad, en het valt mij altijd op dat in de echt grote stad de mensen veel relaxter op drukte reageren. Hoe dat op het platteland gaat weet ik niet. Als ik kijk naar wegmisbruikers, geloof ik niet dat die mensen echt socialer zijn, maar dat is natuurlijk ook maar 1 bron.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heeft dit dan te maken met de directe omgeving van de mensen of de achtergrond?

m.a.w. mensen die van een dorp naar een stad verhuizen, worden die vanzelf asociaal doordat hun omgeving hen daar toe beweegt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles wat buiten de stad komt is boer, sorry, agrariër.