7,50 betalen voor een OV chipkaart. Terecht of niet?

Binnenkort verloopt mijn ov chipkaart. Voor een nieuwe moet ik 7,50 betalen voor de kosten van de kaart en administratie ervan. Is dit terecht of niet? Ik betaal al voor de reizen en de kaart is het enige medium waarop ik een reistegoed kan zetten.

Ik weet dat banken ook geld vragen voor een pas, maar daar heb ik zelf nog een keuze om naar een andere bank over te stappen. Bij het OV ligt dat even lastiger.

14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Terecht of niet? Ook Rover (vereniging reizigers openbaar vervoer) vindt er wat van. Het laatste woord hierover is nog niet gezegd, denk ik. Maar of het nog zal veranderen?

ROVER hekelt geldklopperij ov-chipkaart.

De oudste ov-chipkaarten, uit 2005, verliezen binnenkort hun ‘technische’ geldigheid. De ov-bedrijven willen van deze reizigers prompt geld zien: of u maar weer even een nieuwe kaart á 7,50 wilt kopen. En wel op tijd graag, want onmiddellijk na de ‘ten hoogste tot’-datum wordt uw chipkaart bedorven verklaard en bent u op z’n minst een deel van uw reissaldo kwijt. ROVER vindt dit gedrag van de vervoerbedrijven klantonvriendelijk en inhalig. Reizigers moeten niet telkens worden verplicht te betalen voor een nieuwe kaart, en de kaartinhoud moet tot een jaar na THT-datum kunnen worden opgebruikt of gemakkelijk en kosteloos op een nieuwe kaart kunnen worden overgezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als mijn kaart "bedorven" is, gaat ie dan stinken ;-) Ik ben het helemaal met je eens dat het onzin is om een nieuwe kaart te moeten terwijl de oude het nog doet. mijn pinpas van ING is na een paar jaar wel versleten, omdat je die fysiek door de gleuf moet halen. Maar van chippen slijt ie niet.

Andere antwoorden (3)

Je kunt verschillede soorten kiezen, de wegwerp kaart kost niet 7,50 buiten de reiskosten:

1. De Persoonlijke OV-chipkaart

*
Aan te vragen via de website van OV-chipkaart of bij deelnemende OV-bedrijven.
*
Kan niet door iemand anders worden gebruikt.
*
Geschikt voor persoonsgebonden reisproducten, zoals een abonnement. Combinaties zijn mogelijk, ook met saldo.
*
Geschikt voor persoonsgebonden voordelen en kortingen, bijvoorbeeld voor kinderen en 65-plussers.
*
Saldo kan automatisch worden opgeladen.
*
Bij verlies of diefstal kan de kaart worden geblokkeerd voor verder gebruik
Online inzicht in uw reisgegevens via Mijn OV-chipkaart.

2. De Anonieme OV-chipkaart

*
Te koop bij een verkoop- & informatiepunt of een automaat op het station.
*
Kan ook door iemand anders worden gebruikt.
*
Geheel anoniem.
*
Zonder de mogelijkheden van de persoonlijke OV-chipkaart, zoals: persoonsgebonden kortingen of reisproducten, automatisch opladen, Mijn OV-chipkaart.
*

Bij verlies of diefstal kan de kaart niet worden geblokkeerd.

3. De Wegwerp OV-chipkaart

*
Te koop bij een automaat uit het station.
*
Geschikt voor eenmalig gebruik of voor een korte periode.
*
Niet mogelijk om zelf een reisproduct of saldo op de kaart te laden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ANWB heeft aan het einde van vorig jaar dit al aan het licht gebracht. De eerste kaarten verlopen in 2010 en dan moet er opnieuw 7,50 euro betaald worden.

Persoonlijk vind ik de prijs van deze nieuwe kaart te hoog. Ik kan me niet voorstellen dat dit ook echt de werkelijke kostprijs van zo'n kaart is. Ook de ANWB vindt dat een nieuwe chipkaart geen geld moet kosten. Ze staan voor de invoering van een soort 'statiegeld', zodat reizigers slechts eenmaal kosten hoeven te maken voor een chipkaart.

Verder krijg je alleen je saldo terug als er meer dan 5 euro op je OV-Chipkaart staat. Over dit bedrag moet je dan ook nog eens 2,50 euro betalen voor administratiekosten. Ik vind het belachelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer onterecht, gezien het feit dat we zo langzaam gedwongen worden om op die manier te reizen, en dan vragen ze er ook nog geld voor. Is vrij bizar eigenlijk.