Hoe kan een trein wat hij kan, als hij maar op zulke kleine sporen rijdt?

Bijvoorbeeld een helling oprijden met weinig grip, of schuin rijden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

een trein kan maar een zeer flauwe helling op. (4%) een auto haalt gauw 25%.
Vanwege de lage rolweerstand en schuifweerstand doet ie er ook heel lang over om te remmen.
Daarnaast worden meerdere wielstellen aangedreven zodat ie op veel wielen met de daar aanwezige grip kan aandrijven.
Goederentrein locomotieven moeten derhalve heel zwaar zijn omdat die wagons geen eigen aandrijving hebben (wel remmen trouwens) Anders zouden de wielen van die locomotieven gaan doorslippen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kleine aanvulling. Er zijn ook treinen in berggebieden die WEL steil klimmen. Die hebben daarvoor een speciale inrichting. Kan een extra tandrad zijn op een tandstrook bv, of er worden sleep kabels gebruikt bij de bergbanen waarbij er altijd 1 trein omhoog gekoppeld is via de kabel aan een andere omlaag. Spaart veel energie want de dalende trein levert kracht aan de stijgende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Die hellingen zijn niet stijl in Nederland en een paar procenten (meer dan 5) omhoog is voor een gewone trein al een opgave...

Het schuin rijden is anders, dat kan een trein heel goed, vooral als het binnenste spoor wat lager ligt dan trekt hij zich in de bocht en verloopt de draaiing makkelijker en soepeler... Je krijgt dan een groter gewicht in plaats van uit je stoel te gaan willen slingeren...

Grip is bij grote snelheid niet zo nodig, want de massa helpt de trein te klimmen, de traagheid houdt de snelheid er wel in, kijk maar hoe lang een trein nodig heeft om te stoppen... Dat duurt een lange tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
De massa helpt de trein niet meer met klimmen dan andere rijdende voorwerpen, want bij het stijgen werkt die massa juist in het nadeel. -1 voor het niet toepassen van eenvoudige fysica.
Door het enorme gewicht van de loc, is er toch via wrijving genoeg kracht om de trein vooruit te trekken. Bedenk dat de rolweerstand van stalen wielen op stalen rails relatief laag is. De loc regelt dat allemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En om niet de trein uit de bocht te laten vliegen met hoge snelheid ligt het spoor in de bochten een aantal graden hoger bv een bocht naar links ligt de rechter rail iets hoger dan de linker rail.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goederen/werktreinen kunnen bij optrekken of bij het nemen van hellingen zand strooien! Vrijwel alle locs zijn voorzien van zandreservoirs. Vlak voor elke wiel zie je een slangetje met spuitmond die wat zand op de rail legt. Het schuinrijden in bochten (verkanting heet het) is beter voor rijgedrag. Doordat de binnenste spoorstaaf lager ligt gaat de trein hellen. Hierdoor kunnen bochten krapper worden gemaakt. In dit soort krappe bochten ligt de snelheid stukken lager.