Daar zijn twee redenen voor. Beide hebben te maken met de oude toiletten die in de meeste Nederlandse treinen zitten, waarbij alles via een open buis direct op het spoor wordt geloosd.

De eerste reden is dat jouw urine en uitwerpselen dan op het station terecht zouden komen. Dat stinkt en het ziet er niet fijn uit.

De tweede reden is dat uitwerpselen het spoor glad maken. Ga jij in een rijdende trein naar het toilet, dan worden jouw uitwerpselen over vele meters spoor verspreid, waardoor het met die gladheid wel meevalt. En als één klein stukje spoor wat glad is, maakt dat op het hoofdspoor niet uit.

Maar als jij (en vele anderen) op het station naar het toilet gaan, dan wordt het spoor daar extra glad. Omdat niet alleen jouw uitwerpselen op één klein plekje terechtkomen, maar die van andere mensen ook, ga je die gladheid echt merken. Juist op een plek waar een trein moet remmen en optrekken wil je die gladheid niet hebben - zeker niet als het een kopspoor betreft, dus een spoor met aan het einde een stootjuk.

Toegevoegd na 1 minuut:

Nieuwe treinen worden voorzien van gesloten toiletten. Daarin wordt alles opgevangen in een opvangtank, die regelmatig wordt geleegd tijdens onderhoud.

Als een trein zo'n nieuw gesloten toilet heeft, mag je dus wel gewoon op het station naar het toilet.

Cryofiel
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dankjewel! Als jij geen reactie had geplaatst, had ik die rare min niet eens gezien. En ook nu ik hem wel zie - wat kan ik ermee, zonder toelichting? Er verschijnt hooguit even een vraagteken voor mijn geestesoog, daarna ga ik verder met waar ik mee bezig was. Desalniettemin fijn dat je een C+ geeft.

Andere antwoorden (3)

Dan komen alle uitwerpselen en urine terecht op het spoor waar alle mensen naar kijken. Dat is misschien niet zo fris. Wellicht is het voor jezelf ook ''veiliger'' om niet de WC te gebruiken bij het station. Stel je eens voor dat je hard bezig bent en dan de trein ineens gaat rijden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om de reuk van urine en poep op het perron te vermijden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve de reuk is de aanblik misschien ook niet zo fijn :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dat.
Omdat men liever niet de geur van uitwerpselen op het perron heeft.