De eerste stoomlocomotief ter wereld werd in 1804 door Richard Trevithick in Engeland gebouwd. Deze machine was vanwege sommige kinderziekten, maar vooral doordat de machine te zwaar was voor de paardentramsporen, niet praktisch toepasbaar. De eerste echt praktisch toepasbare stoomlocomotief werd The Rocket, gebouwd door spoorwegpionier George Stephenson en zijn zoon Robert Stephenson.
11 jaar geleden
De uitvinding van de trein wordt toegeschreven aan de Britse mijningenieur George Stephenson (1781-1848).

In Nederland reed in september 1839 de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.absolutefacts.nl/utrecht/treinen-in-utrecht.htm

Toegevoegd na 4 minuten:
In de zestiende en zeventiende eeuw werden in de mijnen al wagentjes gebruikt die op houten sporen liepen. In de mijngangen werden deze treintjes oorspronkelijk door mensen of paarden voortgetrokken. Stephenson was de uitvinder van de locomotief. Hij construeerde een stoommachine op wielen, waarmee passagiers en goederen over spoorrails vervoerd konden worden. In 1825 opende de Stockton and Darlington Railway. Het was de eerste openbare stoomaangedreven spoordienst voor personenvervoer. Op dit traject van 43,5 kilometer reed een door George Stephenson geconstrueerde locomotief die 28 wagons kon trekken. De eerste spoorlijn op het Europese vasteland werd in mei 1835 geopend tussen Brussel Groendreef en Mechelen. In Nederland reed in september 1839 de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem.