OV-Studentenchipkaart al te gebruiken? (lees uitleg!)

Ik heb vandaag mijn OV-Studentenchipkaart "opgehaald" bij een automaat op een NS-station (Soest). De kaart had ik al een tijdje, maar volgens een brief kan ik hem tot 31 december "ophalen" zoals dat heet. Ook heb ik 5 euro op de kaart gezet, gewoon om te kijken of dat lukte...

Toen ik op het station probeerde "aan te melden" kreeg ik de foutmelding dat dat niet mogelijk was.

Komt dit omdat op Station Soest (klein station) het nog niet mogelijk is om met de OV-Chipkaart (voor studenten) te reizen, of is er iets mis met mijn kaart?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het goed is staat op je kaart klaar een abonnement, dit is een week- of weekendabonnement om vrij te reizen + een week- of weekendabonnement waarin je 40% korting krijgt.

Het klopt dat je bij 5 euro die foutmelding krijgt. De NS heeft namelijk als regel dat je minimaal 30 euro op je OV Chipkaart moet hebben om ermee te kunnen reizen. Dit omdat het instaptarief op 20 euro zou liggen volgens de bron die ik heb toegevoegd (wat mij persoonlijk wat hoog lijkt op kortere reizen).

Op dit moment zit ik zelf ook nog met veel vraagtekens. Vandaag staat erover een artikel in de Metro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met die tarieven klopt niet helemaal, of in ieder geval niet overal. Ik heb ook een studentenchipkaart, ik heb nog dat tijdelijke abonnement erop staan (ik kan mijn bestelling pas 'ophalen' op 22 januari) en ik gebruik mijn chipkaart al een tijd in de bus. De bus in Utrecht en ik heb er geen saldo opgezet.

Het kan zijn dat de chiplezer een storinkje heeft, in de bus komt het sowieso vaak genoeg voor dat het ding kapot is waardoor in/uitchecken niet mogelijk is. Ik zou als ik jou was gewoon even op een rustig moment de conducteur aanspreken en voorlopig met de ov-jaarkaart reizen, die schijnt tot eind januari nog te mogen!