Cancelt de NS treinritten om boete te vermijden?

Gisteren heeft de NS verschillende treinritten gecanceld i.v.m. het verwachtte noodweer.
Ik vroeg me af of ze dit soms doen omdat ze bij cancellen wegens slecht weer geen boete hoeven te betalen en als ze vertraging oplopen wel.

Klopt dat, hoeven ze dan geen boete te betalen en bij vertraging wel?
(Dan heeft de maatregel die de overheid heeft opgelegd om de treinreizigers te helpen een averechts effect…)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou me niets verbazen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NS krijgt geen boete bij vertraging. Alleen als ze te vaak niet op tijd rijden mogen ze de prijzen van treinkaartjes niet verhogen. Domme regel trouwens, lijdt tot neerwaartse spiraal, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, net als wanneer een burger een claim indient tegen de politie (of een school) als ze niet goed functioneren. "Laten we daar geld weghalen, dan gaat het de volgende keer vast beter!" ;-) De overheid kan beter investeren in de NS om het vervoer goedkoper en beter te maken. Dat geld kunnen ze weghalen bij milieuvervuilende auto's.
Ach, eigenlijk hadden ze zo'n bedrijf nooit particulier moeten laten worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ bierkaai: Hier staat toch echt dat de NS een boete krijgt:
http://www.nu.nl/binnenland/2463810/ns-krijgt-recordboete.html
http://vorige.nrc.nl/economie/article2469263.ece/Boete_dreigt_voor_NS_om_vertraging
http://nos.nl/artikel/224251-ns-krijgt-recordboete-wegens-verzuim.html
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/332892/Hoge-boete-NS-en-ProRail-vanwege-slechte-prestaties.htm
http://www.dagboekspoorwegen.nl/blog/nieuws/geen-bonus-wel-boete/

Antwoorden (2)

Nee dat doen ze niet om boete te vermijden. Maar voor de veiligheid van het personeel en de passagiers. Als een trein midden in een weiland stil komt te staan door blikseminslag, kortsluiting, wateroverlast of iets dergelijks, dan komen de reizigers in die trein pas uren later op de plek van bestemming. Als je van te voren weet dat er grote kans is dat dit gaat gebeuren, is het beter om die trein niet te laten rijden.
Amadea
11 jaar geleden
loginabcde
11 jaar geleden
is wel mooi meegenomen dat ze nu niet meetellen als vertragende treinen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik vroeg het omdat ik het idee heb dat ze bij een kleine kans op onweer al treinen uit laten vallen. Er was gisteren toch ook niet veel aan de hand?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ loginabcde Als je de buienradarbeelden hebt gevolgd heb je gezien dat het op de noordzee flink tekeer is gegaan.
Zo'n buienverzameling hoeft maar een heel klein stukje op te schuiven en dan levert het chaos op in het westen van het land. _achteraf_ was de maatregel waarschijnlijk niet nodig geweest....
Amadea
11 jaar geleden
Je zou het kunnen zien als het spreekwoord "Voorkomen is beter dan genezen".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof niet dat dat de reden is. Immers, je weet vantevoren niet waar de bliksem inslaat en je weet dus ook niet welke trein je op moet heffen en welke je kunt laten rijden.
Of dat een daadwerkelijke beweegreden van NS is, kan alleen NS zelf beantwoorden.
Feiten:
- Naast het aantal vertraagde treinen wordt ook het aantal opgeheven treinen geteld.
- De NS- en ProRail-meetsystemen zitten zo in elkaar, dat treinen die enkele dagen vantevoren al worden opgeheven, niet worden geteld. Maar dat lijkt hier niet het geval. De treinen werden deze keer zotezien op de dag zelf opgeheven en tellen dus gewoon mee in de statistiek van opgeheven treinen.
- Uitzonderingen vanwege een beetje slecht weer gelden niet, dan moet er wel meer aan de hand zijn.

De reden dat NS de treindienst uitdunt: als er door blikseminslag, sneeuw of ander slecht weer op bepaalde plekken geen treinen kunnen rijden, is het voor NS erg moeilijk om de overige treinen gewoon door te laten rijden. Dat is deels te begrijpen. Als de trein Arnhem-Utrecht-Amsterdam door een omgevallen boom bij Ede niet kan rijden, kan hij ook niet van Utrecht naar Amsterdam rijden. Maar deels is het ook niet te begrijpen. De trein van Amsterdam naar Arnhem kan immers ook niet rijden, en zou in Utrecht kunnen omkeren en zo de taak van de uitgevallen trein Arnhem-Amsterdam kunnen overnemen. In de praktijk is dat laatste voor NS blijkbaar erg moeilijk. De manier waarop NS de dienstregeling van de machinisten, de conducteurs en de treinen zelf heeft gepland, is enorm complex. Dat betekent dat dergelijke aanpassingen al gauw tot een enorme chaos leiden, zeker als er op meer plekken tegelijk storingen ontstaan. We hebben dat de afgelopen drie winters in Nederland kunnen zien.
NS kiest er daarom voor een "nooddienstregeling" te laten rijden. Daarin zijn de dienstregelingen van machinisten, conducteurs en treinen een stuk eenvoudiger, en leiden storingen dus tot minder chaos op de rest van het net. Het betekent wel dat er minder treinen rijden en reizigers vaker over moeten stappen.

Kan het ook anders? Jawel. De Zwitserse spoorwegen hebben zeer gedetailleerde noodscenario's voor alle mogelijke verstoringen op de plank liggen en kunnen eenvoudiger "bijsturen" zonder dat er veel chaos ontstaat. Een nooddienstregeling is niet nodig. Ook als er een meter sneeuw valt, bijvoorbeeld - wat in Zwitserland niet ongebruikelijk is.

Waarom NS het niet doet zoals de Zwitsers? Dat zal NS zelf moeten beantwoorden.