Waarom ben ik bij de Veolia meer kwijt met mijn OV-chipkaart

Bij de Veolia ben ik altijd meer kwijt met mijn OV-chipkaart dan als ik een los kaartje zou kopen. Voor bijvoorbeeld de rit tussen Nijmegen en Venray betaal ik met mijn OV-chipkaart (met 40% korting) €4,51 kwijt en als ik een los kaartje zou kopen zou dat (met de korting) €4,10 zijn.

Dat is toch super oneerlijk? Ze geven als reden dat ze met de OV-chipkaart per kilometer rekenen, maar dan zouden ze evenveel moeten vragen bij een los kaartje vind ik. Waarom doen ze dit zo?

Bedant voor jullie antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Matthijs

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het komt omdat het treinkaartje op papier wordt berekend via het landelijke treintarief. Zie dit als een soort ouderwets "NS landelijk tarief".

Je OV-Chipkaart wordt berekend op basis van de door de regio bepaalde kilometerkosten en een vast instaptarief van 83 cent. De regio's mogen het kilometertarief voor een groot deel zelf bepalen. Er zijn (aardig wat) regio's die de prijzen (flink) hebben verhoogd en Veolia rekent die dan ook af als je met de OV-Chipkaart reist.

Ook is het zo dat bij het overstappen tussen twee of meer vervoerders er extra kosten worden berekend met de OV-Chipkaart, je betaald dan voor elke vervoerder opnieuw instaptarief (83 cent). Met het papieren "NS" kaartje geldt dat niet.

Omdat het tarief van het papieren kaartje wordt bepaald door de landelijke overheid en het OV-Chipkaart tarief wordt bepaald door de individuele reigo's kunnen er dus verschillen zijn tussen in kosten.

Zo ook met abonnementen en kortingskaarten: Regionale abonnementen zijn niet altijd geldig buiten de regio of zelfs op bussen en treinen uit een andere regio die wel in je regio komen. Ook daar kunnen dan verschillen in prijzen ontstaan, zelfs op het zelfde traject (hier is een bus van Connexxion goedkoper dan een bus van Arriva op het zelfde traject).