NS snelbus, kan ik hier ook mijn ov chipkaart gebruiken?

Morgen moet ik vanaf Gouda naar Utrecht Centraal, maar omdat er geen treinen rijden worden er NS snelbussen ingezet.
Kan ik met deze snelbus ook gewoon de rit betalen met mijn ov chipkaart?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

In de snelbus kan je niet de OV chipkaart gebruiken en ook niet je kaartje laten zien. Je zult dan moeten in- en uitchecken op het station zelf. Je hoeft niet tussendoor in- en uit te checken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als de snelbus op een deel van het traject wordt ingezet is het makkelijk, je checkt in op vertrekstation en checkt uit op doelstation. Net als normaal.

Als je de snelbus neemt voor het gehele traject en de bus staat voor het station moet je dus wel eerst even incheckpaal opzoeken.

De chauffeur van de sneldienst zal je kaart naar alle waarschijnlijkheid niet mogen uitlezen of controleren omdat hij/zij geen controlerende taak heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is correct. Voor treinreizen (ook met vervangende bus!) in en uitchecken op het station zelf. De bussen zijn altijd ingehuurd en niet van de spoorvervoerder. Inchecken op de bus dan ook nooit doen.

Andere antwoorden (2)

Nee, dit zijn eigenlijk altijd bussen die ingehuurd worden bij touringcarbedrijven. Hier wordt (meestal) op kaartjes gecontroleerd, en het bezit van een OV-kaart. Ik heb nog nooit gehad dat mijn OV-kaart uitgelezen werd of ik incheckmogelijkheden IN de bus had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aansluitend op het vorige (en weten dat je deze reis waarschijnlijk al hebt gemaakt). Officieel is het treinvervangend NS vervoer en moet je dus wél ingecheckt zijn. Wellicht overbodig: Als je van Rotterdam via Gouda en Utrecht naar Ede zou gaan, hoef je onderweg daarvoor natuurlijk niet apart uit/in te checken in Gouda en Utrecht.
Maar uit ervaring weet ik ook (en jij nu misschien ook) dat er echt zelden tot nooit kaartcontrole is bij treinvervangend busvervoer. Dus dat is een gratis ritje:)