waarom zit iedereen in de trein apart ?

bijv. je hebt 2 zitplaatsen maar er is altijd 1 bezet.
en dan staan er ook 10 man terwijl er 20 zitplaatsen ( naast iemand) vrij zijn.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat is cultuurgebonden en persoonsgebonden, wij zoeken in het openbaar een zo groot mogelijke privé sfeer om ons heen, een zo groot mogelijk territorium...

In India is dat anders, daar hebben ze dat niet zo dat territorium vroeger, toen was het zo dat een wagon in de trein als volgt bevolkt werd... Een ging ergens zitten en de volgende erbij en dan de volgende bij die twee en zo groeide dat aan... Precies andersom dus... Heden ten dage is dat niet meer zo en lijkt het veel westerser...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk omdat mensen meestal niet naast een onbekende wilt gaan zitten...
Maar soms gaat men toch zitten i.p,v van staan.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt omdat men vreemden over het algemeen niet in een bepaalde denkbeeldige cirkel laat.

Over het algemeen hebben mensen een aantal denkbeeldige cirkels om zich heen. Dat zijn deze:

alles buiten 1 mtr. Vreemden en mensen die je niet mag.
Tussen een halve en 1 mtr. Vrienden en bekenden.
Tussen jezelf en een halve meter. Geliefden, familie en mensen die je erg close zijn.

In een bus en trein naast een wildvreemde zitten is dus iemand in je intiemste cirkel toelaten. Dat kan wel voor even, maar vinden we over het algemeen niet erg prettig. Dat is ook een reden dat mensen dan mekaar vaak negeren en lekker naar buiten staren enzo. Of een boekje lezen, aan hun foon priegelen etc. Omdat je je dan mentaal nog af sluit voor diegenen die je privé ruimte is binnen gedrongen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idem +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Cryofiel
14 jaar geleden
Helemaal goed, maar *alleen* voor onze cultuur. Bij ons zie je dat als er iemand als enige in de trein zit, en er komt iemand bij, dat die tweede persoon *niet* in de buurt van de eerste gaat zitten. En al helemaal niet direct naast of tegenover die eerste. Er zijn andere culturen waarbij de tweede persoon juist wel zo dicht mogelijk bij de eerste persoon gaat zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd waarom dat in die cultuur dan zo is, en bij ons niet. Waar komt dat door?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor plusjes. @ cryofiel, net als Biertje ben ik ook wel benieuwd waarom dat zo is. Dank voor je toevoeging in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is gewoon omdat iedereen tegenwoordig veel te asociaal en veel te individualistisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@InVinoVeritas: onzin, het is gewoon normaal gedrag, wat is aangeleerd. En cultuurgebonden dus.
Dat komt inderdaad omdat je niet zo snel naast een vreemde gaat zitten..
Ik blijf liever staan dan dat ik eerst moet vragen of ik daar mag zitten..de meeste zitten namelijk ook nog aan de gangkant! En dat maakt de drempel nog iets hoger..
Maar wat ik een paar weken geleden meemaakte is ook vreemd..Ik zat in een lege metro en toen kwam er iemand naast mij zitten... toen had ik echt zoiets van kun je niet lekker ergens anders gaan zitten!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen houden er niet van dat er vreemden in hun aura ruimte komen zitten als ze onzeker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat mensen er niet van houden om naast vreemden te zitten. Ze houden er misschien er ook niet van om naast iemand te zitten omdat die mensen dat misschien gaan staren naar je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vraag mij dat ook altijd af als ik in de trein zit, maar het gekke is ik zit het liefste op een vierzits plek bij het voetpad want dan heb ik veel beenruimte behalve als er 3 mensen bij komen zitten, maar ja wel gezelliger als in mijn eentje,,,,