Waarom schuren Utrechtse gelede bussen over de grond?
Ik was in Utrecht. Daar reden dubbelgelede bussen (die dus uit drie delen bestaan).
Die bussen liggen zo laag, dat de bodem regelmatig over het wegdek schuurt. Dat gebeurt bij de meeste verkeersdrempels, maar het gebeurt zelfs op plekken waar géén verkeersdrempel is.
Bijvoorbeeld bij Busstation Zuid, vlak naast Utrecht CS. Veel bussen rijden daar de route die ik met de rode pijlen heb aangegeven. Op de plek waar ze links afslaan om het busstation op te rijden, schrapen vrijwel alle dubbelgelede bussen met de bodem over het wegdek.
Is dit een productiefoutje, of is het een noodzakelijk gevolg van een andere (belangrijkere) ontwerpkeuze? En slijt de bodemplaat hier niet enorm snel van?
- Zoals je hebt gezien is de omgeving van het CS één grote bouwput. Misschien is er op die plek een of andere leiding verlegd, en moest een stukje wegdek opgebroken en weer gedicht worden. Als daar nu een hobbel zit, kan het zijn, dat het alleen daar even niet goed gaat.
OF
- Het betreft hier maar 1 of 2 bussen, met achterstallig onderhoud. Een of andere loshangende bodemplaat of zo. Het is mijn ervaring dat Connexxion de bussen van GVU nauwelijks onderhoudt. Altijd is er wel iets stuk in een bus: knoppen om de deur te openen, of drukknopjes, lichtjes voor stoppen bij volgende halte, loszittende stangen die enorme herrie maken, en vooral verwarmingen die niet uit kunnen. Het lijkt soms wel een sauna in de bus. Volgens een chauffeur met wie ik eens een praatje maakte, doet Connexxion geen moer meer aan die bussen, en dat zou verband houden met de volgende aanbesteding. Of dat verhaal waar is kan ik niet beoordelen. Meld dit probleem eens aan GVU (gvu.nl reactieformulier) Misschien zijn ze er wel blij mee, omdat de chauffeur het blijkbaar niet merkt of hoort.
Is het lijn 12 of 12S? Ik zie nog niet zo snel, welke andere bus het moet zijn, omdat die heel lange bussen alleen op 11 en 12 rijden, en 11 komt daar niet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.