Hoe controleert de RET of je een zakelijke of particuliere fotograaf bent?

Vroeger mocht niemand op stations en in voertuigen van de RET foto's maken. Tegenwoordig mogen particulieren dat wel. Maar hoe controleert de RET dat ik toch niet stiekem iemand van de media die gewoon gratis foto's wil maken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het maakt niet uit of je zakelijk of particulier fotograaf bent. Je mag foto's maken zoveel als je wilt. Het enige wat niet mag, is foto's maken (of filmen) van personeel, zonder toestemming.

De enige controle die dus mogelijk is, dat als je bezig bent met het fotograferen van personeel, of je daar wel toestemming voor hebt gevraagd.

"Artikel 11 - Verbodsbepalingen voor de reiziger
1. Het is de reiziger verboden:
(.....)
b. foto- en/of film- of geluidsopnamen te maken en/of te publiceren van personeel in de uitoefening van zijn taak, tenzij het personeel hiervoor toestemming verleent."

http://www.ret.nl/reizen-met-ret/huisregels-en-voorwaarden/algemene-voorwaarden-openbaar-stads-en-streekvervoer.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sterredag
11 jaar geleden
vindt dit een mooi antwoord, wil deze wel aanvullen naar aanleiding van de vraag. Als je uit gaat van de vraag gaat het niet zo zeer om particulier of profesioneel fotograaf, maar om de apparatuur. Aangezien de meeste GSM-s wel foto's kunnen maken en soms nog beter dan de wat oudere digicams, is het onmogelijk om dit geheel te verbieden. Wat er dan verboden wordt is dus met professionele apparatuur in de weer gaan en dan zal je dus op problemen kunnen stuiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen ik een foto maakte van een stationshal zonder personeel en passagiers zei een bewaker tegen mij dat dit verboden is i.v.m. terrorisme en ik een bekeuring riskeerde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan wist die bewaker echt even niet waar hij mee bezig was. Er is, zeker in een stationshal, geen enkel verbod op foto's maken.
Als je tijd en zin hebt, kun je uitzoeken van welk beveiligingsbedrijf die bewaker is, of wat de beveiligingsbeambte tegen je zei, checken bij de RET. Maar dat is eigenlijk niet nodig, want iedereen begrijpt dat dit onzin is. Overigens kan hij helemaal geen bekeuringen uitschrijven. Hoogstens de politie waarschuwen. ;-)