Hoeveel 'aanrijdingen tussen een persoon en een trein' zijn zelfmoordpogingen?

Op het twitteraccount van de NS en op ns.nl zie je regelmatig dat er geen treinen rijden vanwege een 'aanrijding met een persoon'. Hoeveel van die aanrijdingen zijn nou daadwerkelijk een zelfmoordpoging (of een ongeluk)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ik heb het aantal doden voor je. Dit sluit dus niet perfect aan op je vraag, maar geeft in ieder geval een indicatie.

In 2009 zijn er 18 doden gevallen op spoorwegovergangen. Op spoorwegovergangen vallen de meeste doden. Een enkeling komt op een plek elders in het traject om, dus laten we uitgaan van 20 doden op het spoor per jaar, zonder dat dit bedoeld is.

Het aantal bewuste zelfdodingen door voor de trein te springen is al jaren vrij constant, en ligt rond de 185 per jaar.

Uit deze cijfers kunnen we dus met een simpele rekensom concluderen dat grofweg 90% van de dodelijke ongevallen op het spoor bewuste zelfdoding is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je zelfmoord pleegt door voor de trein te springen doet men dat in de regel niet bij een spoorweg overgang. Daar is de kans op skagen minder groot, want er zijn andere mensen bij en machinisten kijken beter uit bij spoorwegovergangen en het zicht is daar ook beter zodat de machinist kan remmen.je laatste minuten kiest men er niet voor om zelfmoord op een overweg te doen maar juist op een plek waar het zicht ve machinist slecht is (na een bocht) en waar de trein hard voorbij suist.
Juist bij overweg gebeuren meer ongelukken dan elders op het traject omdat mensen nog snel even over willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het stukje over zelfdoding spreek ik niet meer over de plaats op het spoor. Alinea twee gaat puur en alleen over doden die per ongeluk worden aangereden (in de meeste gevallen inderdaad 'nog even snel oversteken'). De derde alinea gaat puur en alleen over bewuste zelfdoding.

Andere antwoorden (1)

11% van de suicidepogingen gebeuren op t spoor.
1500 zelfdodingen per jaar waarvan 11% voor de trein en de rest op andere wijze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar...
Ik kan niet rekenen. Ik wou de som maken maar kwam er niet uit en ik dacht, misschien snapt de vraagsteller de som.
Het dodenaantal op t spoor wordt alleen genoemd als t over spoorwegovergangen gaat en dat zijn nou juist meestal de ongelukken. Dus dat cyfer noem ik niet, staat trouwens ook in antw 1.
Ik heb t alleen bij suicide gehouden. Ik was t aan t typen en toen wist ik dat t niet precies antwoord gaf maar met phone kan ik niet verwijderen.
En ik dacht, t geeft wel een beeld over t aantal zelfmoorden die per trein gepoogd worden... :-S