Zou het renderen om het openbaar vervoer gratis te maken?

Dit is geen eenvoudig rekensommetje, want niet alleen moet je de besparing op kaartjes-automaten, controleurs e.d. berekenen, maar ook inschatten wat de extra kosten zijn (bv. controleurs die in de WW gaan) (ik noem maar wat). Zijn hier door politieke partijen al berekeningen aan gedaan? In Luik (België) heeft men zoiets al ingevoerd. Is daar al een evaluatie bekend van, dat iemand weet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit lijkt mij best een ingewikkelde berekening die je hier niet zo maar even kunt doen.
Maar of het rendabel is?
Het zijn niet alleen de controleurs die de ww in moeten en de kaartjes of ov kaart die je niet meer nodig hebt maar het openbaar vervoer moet wel rijden, chauffeurs moeten ook betaald worden en de NS is de grootste afnemer van stroom, dat kost ook enorm veel geld.
Dus in die zin zal het wel niet rendabel zijn.
Aan de andere kant, als het OV gratis wordt gaan er misschien meer mensen met het OV wat dan weer de filedruk verminderd waardoor er minder inkomsten komen van accijnzen op brandstof dus minder inkomsten voor de staat.
En dat zal dan allemaal toch gecompenseerd moeten worden via belastingen.
Nee, ik denk niet dat het rendabel is maar ik denk wel dat het economisch gezien goed zou zijn .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zodanig complex dat ik er mijn vingers niet aan zou willen branden. Maar ongetwijfeld zijn hier commissies voor ingesteld die dit onderzocht hebben. Ik zou graag eens zo'n analyse willen lezen.
Overigens bevat je laatste zin een tegenstrijdigheid.
Tenminste, zo interpreteer ik 'rendabel zijn' dat het ekonomisch 'goed' is.