Heeft ooit de regel bestaan dat trams met een lager nummer voorrang hebben op een tram met een hoger nummer? En zo ja (waar) bestaat die regel nog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop het niet... is het niet veel handiger om gewoon naar de verkeersregels te kijken?

Het beste antwoord

Ik had er nog nooit van gehoord, maar vindt het opzich wel logica hebben omdat er vroeger natuurlijk geen uitgebreide verkeersregels bestonden.

Op google kwam ik deze link tegen en stond het volgende stukje:

"Ook vond deze "Kouwe kak" het storend dat lijn 13 voorrang moest verlenen aan alle trams met een lager lijnnummer.
Omnummeren naar een lager lijnnummer was geen optie. Dan zouden de passagiers van die andere lijn wel weer
eens boos kunnen worden.
Besloten werd per 6 april 1916 lijn A in te voeren met als toevoeging dat een lijnletter voorrang had op een nummer.

(Genoemde voorrangsregeling was tot midden jaren 80 van de vorige eeuw nog van toepassing. Tegenwoordig hebben
trams van rechts voorrang en moet een tram voor een inrijwissel voorrang verlenen aan een tegemoet komende tram.
Op een vrije baan moet een tram voor een inrijwissel ook voorrang verlenen aan een tegemoet komende bus.)"

Dus lijkt erop dat het vroeger inderdaad zo was!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor zover je de Nederlandse Wikipedia mag geloven, waar zeer uitgebreide informatie wordt gegeven over de tram en de geschiedenis daarvan, bestaat die regel niet en heeft die ook nooit bestaan.

Het enige wat Wikipedia vermeldt over voorrang verlenen is het volgende:

"Met betrekking tot voorrang is de tram een bijzonder voertuig; op gelijkwaardige kruisingen behoren alle bestuurders voorrang te verlenen aan een tram. Dit is ook zo bij een afslaande tram. Voorrangsborden en verkeerslichten zijn wel van toepassing op trams."