In de Bus krijg je allerhande informatie over o.a. waar je bent en de aankomsttijd. Hoe werkt dit ?

Werkt dit met GPS of zitten er markeringen in het wegdek ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Geen idee, ik heb een keer gehad, dat de stem in de lijn 50 van Wageningen naar Utrecht alles omgekeerd zei, dus in Utrecht zei dat ding "Wageningen busstation"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het puur gaat op gereden afstand vanaf het station. Ik heb het ook al verschillende keren meegemaakt dat het informatiesysteem het volledig bij het verkeerde eind had.

Het beste antwoord

Dit systeem is inderdaad gekoppelt aan het Gps systeem van de bus.
Gps was al lange tijd gebruikelijk in het openbaar bus vervoer, niet voor de route maar hierdoor kon de betrokken chauffeur zien of hij op schema zat qua tijd.
De routes doen de chauffeurs uit hun hoofd.

Aan de hand van dit systeem kan men vanuit een ondersteuningspunt ook zien waar de bussen zich bevinden, dit in geval van calamiteiten, buswissels ( als een bus storing krijgt of anderzijds tijdens een slag moet worden omgeruild ).
Iedere bus heeft een eigen busnummer en omloopnummer, deze zijn zichtbaar op de schermen van het ondersteuningspunt.
Ook de diverse vestigingsmanagers en planners kunnen deze gegevens op hun scherm krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik werk bij Ov bedrijf X
en inderdaad werkt dit gewoon met een gps systeem.

Als manager kan ik van elke bestuurder exact zien hoe laat ze welke halte hebben aangedaan en of ze te vroeg of te laat waren.
Daarnaast is het een goed calamiteitensysteem om een wagen exact te lokaliseren.

Het is wel van belang dat de bestuurder de juiste lijnnummer en richting in het systeem zet.

Overigens is het afhankelijk van het soort systeem of je de geplande aankomst tijd ziet of de te verwachte.