Waarom bevindt zich de minder-validenplek in een bus meestal achter de chauffeur op een wiel, drie treden omhoog?

De minder-validenplek in een bus bevindt zich meestal achter de chauffeur op een wiel, waarbij de minder-valide 3 treden omhoog moet. Achter deze verhoogde stoel staan vele andere zitplekken op vloerniveau, die makkelijker toegankelijk zijn.

Blijkbaar ben ik de enige die het nogal raar vind dat de invalideplek juist daar is. Maar goed, ik kan me ook wel vinden in sommige andere tegenargumenten, al ben ik niet om. Het blijft raar dat een oud persoon 3 treden moet beklimmen en zeg niet dat dat juist makkelijk is, zoals Aniek zegt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat was inderdaad (in het verleden) veelal de plaats. De bedoeling was dat de mindervalide met hulp op die plek werd geplaatst. Doordat hij dicht bij de chauffeur zat kon hij deze gemakkelijk bereiken. Tegenwoordig probeert men de mindervalide de gelegenheid te geven om zonder hulp 'in te stappen': knielende bussen en een vlak platform waar hij zichzelf met zijn rolstoel parkeert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Van de ene kant kan de chauffeur er gemakkelijk toezicht op houden en iemand anders die op de stoel zit direct aanspreken. Van de andere kant wiebel je het minst op een wiel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat was/is de plek waarbij de mindervalide de korste afstand naar een zitplaats moest afleggen. Vergeet daarbij niet dat de chauffeur moet wachten met wegrijden tot de passagier zit. (De validen liggen dan achter in de bus.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De instap naar de stoel is makkelijker voor die persoon. Je hoef niet door je knieën of een andere (eventueel) lastige beweging te maken. Het is een beetje vergelijkbaar met de instap in een 'hoge auto'.
De andere redenen hierboven genoemd kloppen ook naar mijn idee.