Mag een conducteur hiermee dreigen?

Laatste carnaval zat ik in een stoptrein, en werd er tijdens de rit 2x aan de noodrem getrokken. Hierna klonk het, enigzins pissig; "als er nog een keer aan die noodrem wordt getrokken gaan we weer terug en zien jullie zelf maar hoe je thuis komt!"

Mag dit? Was het bluf van de conducteur (machinist)?

Toegevoegd na 36 minuten:
Zal even een toevoeginkje doen;
het kan me echt niet boeien wat jullie ervan vinden; dan zou het een chatvraag zijn, met het zeer terechte gevolg dat ik gekruisigd wordt. En dat willen we niet.
Het gaat me erom of het wettelijk mag, terugrijden waar je vandaan komt omdat er aan de noodrem wordt getrokken, of hier een regeling voor is. Nu zijn er pak em beet 6 miljone conducteurs/machinisten in NL, zit er toch wel 1 hier op GV?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuig van de richel... Gewoon een spoorverbod opleggen voor minstens 1 jaar. De vragenstelster boeit ook mij niet. Wordt jioj hier gekruisigd? Helaas niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heej, een grappenmaker. En een slechte ook nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een zeer slechte

Het beste antwoord

Een vriend van mij was wagenvoerder(machinist wordt niet meer gebruikt) en hij vertelde,dat het pure bluf was! Een trein wordt geacht van A naar B te rijden en niet onderweg terug te rijden. Dat kan catastrofale gevolgen hebben voor het andere treinverkeer! Ik zou toch proberen mijn vragen iets vriendelijker in te kleden,anders kun je je hier op GV gehaat maken! Het leest leuker als je dat doet en roept minder irritatie op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn toevoeging was meer een sneer naar de triggerhappy mods, en geenszins bedoeld om vervelend over te komen. Nu ik het opnieuw lees doet het dat wel zie ik, mijn excuses :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maartah,ik ben het al weer vergeten en bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
enige antwoord met praktijkervaring, en dus het enige antwoord wat ook daadwerkelijk de vraag beantwoordt.

Andere antwoorden (12)

Nou, het lijkt me wel dat dit mag en ik geef hem nog gelijk ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bluf...

Het is in feite uitlokking... Je wil niet weten hoe vaak dat zogenaamde zinloze geweld gewoon door zo´n hork uitgelokt wordt en dan maar dubbel straffen uitdelen ook nog... MEESTAL WORDT ZINLOOS GEWELD UITGELOKT door zo´n openbare hulpverlener, anders gaat iemand echt niet door het lint...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind het niet echt uitlokking, meer een logische reactie van de machinist als er tot 2 keer toe onnodig aan de noodrem wordt getrokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar kom je nooit meer achter... ik ook niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 is het enige dat zinvol is om hier te antwoorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe is het trekken aan de noodrem door de machinist uitgelokt? Zijn mededeling kwam pas nadat er 2 keer aan de noodrem werd getrokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Het is te gek voor woorden
Het mag niet, maar ik weet niet of het bluf was...

Ik kan mij niet voorstellen dat een hele trein stopt als er 1 malloot steeds aan de noodrem hangt. Die gast moet gewoon op het eerste station door de medereizigers uit de trein worden gegooid.

Je kan toch ook niet alle fans in een stadion een stadionverbod geven als er 1 idioot tussenzit met vuurwerk??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker nog nooit een noodstop meegemaakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat niet. Maar als er die malloot naast mij staat, zou ik hem daar wel op aanspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat er aan de noodrem wordt getrokken, staat de trein stil; daarom heet het ook noodrem :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, dus als hij na het trekken aan de noodrem naast mij LIGT, zou ik hem er nog steeds op aanspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ladderzatte barry's geven waarschijnlijk heel veel om jouw mening :p Maar het punt was dat het blijkbaar niet duidelijk was wie het had gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet op het volgende station: maar meteen midden in de wei...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heksje,mijn idee!
Ik vermoed dat de conducteur hier niet precies weet wie de daders zijn geweest ?
Maar ook al mag hij zijn bluf niet uitvoeren te kostte van de andere passagiers.
Het maakt wel iedereen verantwoordelijk voor het aan komen op de bestemming.
Er hangt dus een conseqeuntie aan die wellicht mensen zullen bewegen hun mond open te doen.
De "dader(s) hebben dat ook in de gaten
Ik vermoed dat dat de reden is dat het daarna niet meer is gebeurd.
maar de trein zal altijd doorrijden.
hij bluft maar het werkt.
14 jaar geleden
Dat mag hij zeker, al hangt het erg van de drukte op het spoor af of hij dat dreigement kan uitvoeren. Maar als de veiligheid in het geding komt hoeft een trein niet verder te rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit mag een machinist besluiten om te doen...

Vergeet niet dat het trekken aan de noodrem een negatieve G-kracht op het lichaam heeft. En dit geeft een heel vervelend gevoel. Daarbij blokkeert de noodrem alle wielen van de trein in 1 keer. En mede door het gewicht van de trein zullen deze extra onderhevig zijn aan slijtage bij een noodstop...

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit overigens om dezelfde reden als een Piloot mag weigeren om te vliegen, en een Kapitein mag weigeren uit te varen als er gevaar dreigd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk mag hij hiermee dreigen!
Hij zal alleen praktisch gezien niet terugkunnen waar hij vandaan kwam, want dan ben ik bang dat het met de dienstregeling het een en ander in de soep loopt!
Als er al geen ernstige ongelukken gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De toon is misschien niet de juiste. Maar de boodschap wel.
Het is gevaarlijk om zo verder te gaan. Dus als niet verder gegaan kan worden moet men stoppen of terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat zij dit echt kunnen doen.
Treinen moeten op tijd rijden; er zijn zoveel mensen die ergens op een bepaalde tijd moeten zijn, zowel in de trein, maar ook de mensen die op de stations zullen wachten.
Die zullen het echt niet in dank afnemen als een trein door deze reden gewoonweg niet meer komt, en dan zou het honderden klachten regenen bij de NS.

Ik denk dat het enkel een kinderachtig maar effectief dreigement was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag, maar word erg lastig, omdat een trein niet terug kan over het zelfde stuk spoort. Dus moet je eerst verder om te draaien.
Als het gebeurd heb je wel recht op je geld terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij zou dat werkelijk echt niet doen, maar probeert gewoon uit of de mensen naar hem zouden luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
slim: gewoon trein stoppen en terug rijden.
lijkt me onmogelijk he, dan rijdt je tegen een trein later op, xD