Waar zit de motor bij een gelede bus?

Laatst zag ik in Utrecht gelede bussen rijden. Het lijkt of de motor achterin zit: daar zit een ventilatierooster (zie plaatje), en daar komt het motorgeronk vandaan.

Zo'n enorm lange bus besturen met achterwielaandrijving  --  krijg je daar geen belabberde rijeigenschappen van? Of zit de motor toch ergens anders?

Picture for question
Cryofiel
14 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Gelede bussen hebben de motor halverwege het voorste gedeelte (aandrijving van de middelste, vaste as in het voorste deel van de bus; een zogenaamde 'puller', trekken van de 'aanhanger') of achterin het achterste gedeelte (aandrijving van de achterste as, de as in de 'aanhanger'; een zogenaamde 'pusher', duwen van de hele bus).

Zie bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In het gelede deel.
Het is dus een vast samenspan. je hebt er geen aanvullend rijbewijs voor voor nodig. Men ziet het niet als aanhanger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon plat onder de vloer ergens net voor de eerste achterwielen en aan de andere kant de tank...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt.. Motor zit inderdaad helemaal achterin. Maar welke wielen ie aandrijft weet ik niet helemaal zeker. Ik vermoedt vrij zeker de meest achterste wielen. In tegenstelling dus wat XiniX hierboven beweerd.

En inderdaad de rijeigenschappen zouden dan niet optimaal zijn. Blijkbaar geeft dit voor een zo'n zwaar voertuig geen problemen.

Weet iemand het zeker??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Zo’n enorm lange bus besturen met achterwielaandrijving — krijg je daar geen belabberde rijeigenschappen van? Of zit de motor toch ergens anders?"

De locatie van de moter en de aandrijving van de wielen hebben niet veel met elkaar te maken.

Bmw over het algemeen achterwiel aandrijving
Daf vrachtwagen (defensie) achterwiel aandrijving
Ford over het algemeen voorwiel aandrijving.

Conclusie de stang voor de aandrijving bepalen waar de aandrijving is, niet de locatie van de motor.

Oh ja ik denk dat het hier helemaal achterin zit, Onder de bestuurder is waarschijnlijk geen plaats, maar in het midden ook niet echt.