Soms hoor je in de trein opeens een ouderwetse telefoon klinken vanuit de machinistencabine. Waarvoor is dit geluid?

12 jaar geleden
4.2K
Cryofiel
12 jaar geleden
Bedoel je niet de TringTring die je vaak hoort als de trein een station nadert? Dat zijn signalen van de ATB.

Het beste antwoord

De machinisten hebben inderdaad telefonisch contact met de spoorwegen, maar dat gebeurt gewoon met een gsm. Zeker niet met een ouderwetse telefoon (vroeger wel, en die telefoons zaten niet in de trein maar stonden naast het spoor).

De oude telefoonbelrinkel die je hoort kan in theorie natuurlijk een ringtone van een machinist op zijn of haar gsm zijn, maar is meestal een onderdeel van het beveiligingssysteem dat de snelheid van de trein in de gaten houdt. Als een trein te snel rijdt, dan klinkt er een langgerekte tring. Nadat de machinist voldoende heeft afgeremd, klinkt er drie keer een korte tring en hoeft hij of zij niet meer verder te remmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De spoorwegen moeten contact met de machinist op kunnen nemen als er iets aan de hand is en omgekeerd moet de machinist ook kunnen opbellen als er iets aan de hand is.

Toegevoegd na 28 seconden:
Het is dus inderdaad gewoon een telefoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is de ringtone voor mahinisten onderling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In oudere treinstellen hoort men inderdaad bij het vertrek van de trein vanuit de bestuurderscabine een bel geluid, dit bel geluid wordt in werking gezet door de conducteur door het sluiten van de deuren, het geeft de machinist het teken dat hij veilig het station kan verlaten.

Als ik me niet vergis is dit signaal in de jaren zestig verplicht gesteld nadat een trein vertrok op een station met openstaande deuren en er een passagier uit de trein viel.

Daar ik de laatste jaren niet meer met de trein reis weet ik niet of hetzelfde geluidssignaal ook op de moderne treinen aanwezig is of dat het een ander geluid is.