Wat betekenen die toeters en bellen in de cabine van een trein toch?

Als je voorin staat of zit hoor je het regelmatig;

'ting'; alsof iets op groen sprint.
'pieng'; alsof iets wordt toegestaan.
'Trrrrring, trrrring'; alsof er een telefoon overgaat.

Wat is dat toch? Ik reis dagelijks met de trein en ik wil graag weten wat het betekent.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Die 'trrrring' is van een dienst dat NS helpt met de veiligheid. 'Trrrring, trrriing' betekent dat de trein moet afremen i.v.m. een station of mensen die op het spoor werken.

"Pieng" betekent dat alle deuren dicht zijn en dat de trein mag gaan rijden. Dat is van tevoren al in de trein ingebouwd.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Ting" betekent trouwens; u rijdt op de snelheid die u mag blijven rijden. Ook weer doorgegeven via die dienst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Is dat niet een bel om te testen of de machinist slaapt... een soort dodemansknop...
Soms gaat dat ding af op willekeurige tijden en dan moet de machinist binnen een bepaalde tijd op een knop slaan anders stopt de trein, want die neemt dan aan dat de machinist er niet is...

Dus een veiligheidsvoorziening, wellicht...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bel van Trrrring, Trrring is dat de trein waarschijnlijk te snel rijdt.
De machinist moet dan vaart minderen om een bocht goed te kunnen nemen of om niet vlakbij een station abrupt op de rem moet staan.
Maar dat het soepel en op tijd geleidelijk aan afgeremd kan worden.

Overigens, een machinist moet zijn/haar voet op een pedaal houden.
Als de voet eraf gehaald wordt (in slaap gevallen of flauw gevallen oid) en er gebeurt enkele minuten niets dan zal de trein automatisch tot stilstand gebracht worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn verschillende attentiesignalen.
Dat de machinist harder moet rijden
Dat de machinist zachter moet rijden.
Dat er een knop ingedrukt moet worden zodat er automatisch geremd wordt of juist niet automatisch geremd wordt.
Het is echter allemaal heel complex, en niet met slechts één papiertje met uitleg te verklaren.