Kan de NS verplichten startsaldo op een studentenov-chipkaart te zetten?

Als student moet ik binnenkort ook in- en uitchecken, maar nu las ik dat ik daarvoor ook 10 euro op mijn ov-chipkaart moet hebben staan. In principe kost vrij reizen mij niks en staat die 10 euro er volledig voor niks op. Die 10 euro kan ik terugkrijgen wanneer ik mijn kaart beëindig (maar het is me niet duidelijk of dat alleen vanaf 30 euro kan of ook bij 10 euro) of tegen 2.50 euro administratiekosten.
Nu weiger ik uit principe 10 euro op de chipkaart te hebben staan. Kan de NS hiertoe wettelijk verplichten, wanneer je die 10 euro er niet zonder kosten af kunt halen, wanneer je je ov-chipkaart wel gewoon wilt behouden? Het is tenslotte niet mijn eigen keuze om die 10 euro erop te zetten, maar zij vangen er wel mooi rente over, zolang ik student ben. Die rente had ik liever zelf gehad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Zoals eerder gezegd: zolang je gratis reist hoef je geen saldo op de kaart te hebben.

Reis je op een moment dat dat niet gratis kan, dan kun je
- gebruik maken van de OV-chipkaart met in- en uitchecken, je moet dan saldo op je kaart hebben staan en krijgt dan in de meeste gevallen ook korting omdat je een studenten-ov hebt. Heb je een weekendkaart en reis je doordeweek voor 9 uur, krijg je geen korting.
- maar volgens NS kun je ook nog steeds zonder saldo, met een papieren kaartje reizen. NS schrijft op haar website bij vragen-en-antwoorden: "Hoe gebruik ik mijn Studenten OV-chipkaart in de trein wanneer ik geen vrij reizen heb?
U kunt reizen met zowel de OV-chipkaart als papieren kaartjes en e-tickets. Op termijn zullen de papieren kaartjes verdwijnen. U wordt daarover tijdig geïnformeerd." Als je met meerdere treinvervoerders reist word je zelfs geadviseerd met een papieren kaartje te reizen: "Verplicht in- én uitchecken bij NS vanaf 1 januari 2012. Voor wie? Voor alle studenten met studiefinanciering en een Studentenreisproduct in Nederland. Vanaf 1 januari 2012 is iedereen met een Studentenreisproduct op z’n OV-chipkaart verplicht om in- én uit te checken bij NS, óók in de vrij-reizen periode. Maak je een reis met verschillende treinvervoerders,dan adviseert NS je vooralsnog een kaartje te kopen. Dat is nu soms voordeliger. Kijk voor meer informatie op de website van de betreffende treinvervoerder."

Kortom, als je niet wilt, heb je geen saldo op de kaart nodig. Je koopt papieren kaartjes als dat nodig is.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb er nooit iets opgezet, en heb met bussen geen problemen gehad. Gewoon niet doen. Als het goed is werkt hij gewoon.

Toegevoegd na 3 minuten:
Heb overigens genoeg leeftijdsgenoten die wél met de trein reizen. Deze zeggen er ook nooit geld op te hebben gezet en dat ze geen problemen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja de NS mag dat. Je maakt gebruik van hun diensten en dus mogen zij de regels bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iemand met een monopoli positie is NIET vrij in het bepalen van regels. En al helemaal niet bij dit soort verplichte winkelnering waarbij de student die kaart in de maag gesplitst krijgt.
Zou een mooie worden als bv ook de artsen zouden mogen zeggen (als groep): Je voldoet niet aan mijn regels, we behandelen je niet meer (bv bij rokers). (geen min)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ns heeft geen monopoly op (openbaar) vervoer en slechts ten dele op treinvervoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AdrieK.
De ns heeft WEL een monopoli positie, althans daar waar ze het vervoer verzorgt. Die positie is pas voorbij als op hetzelfde traject meerdere vervoers aanbieders treinen kunnen laten rijden. De aanbestedingen zijn nu zo opgezet dat per traject er maar 1 aanbieder is. De regering kiest die aanbieder die het minste rijksbijdrage vraagt. Dat is niet perse in het belang van de reiziger. Derhalve heeft de klant geen keus.
Volgens mij is het zo als jij een studenten-ov hebt en door de week gratis reist dan kun je 100% zonder saldo op je kaart inchecken. Echter, als jij in het weekend gaat reizen en dus met 40% korting (mits studenten ov) en je de rit zelf moet betalen dan ben je verplicht om er minimaal 10euro op te hebben. Zo voorkomt de NS dat mensen vele euro's in de min komen en de NS pas na lange periodes waneer mensen hun ovkaart weer opladen hun geld krijgen. Dit is natuurlijk anders dan bij een bus. Bij een bus kun je met elk bedrag inchecken (niet met negatief saldo) ik denk omdat met bussen meerdere maatschappijen zijn en dus de tijdelijke kosten die mensen maken en niet gelijk betalen omdat hun ovkaart niet genoeg saldo heeft dan makkelijk gesplitst kan worden. En omdat de bus goedkoper is en nooit in een groot negatief saldo kan komen te staan.

Dit is zover ik er iets van af weet.
Hopelijk heb je er iets aan:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in je vrij reizen periode incheckt hoef je geen geld op je kaart te hebben staan. Als je in je kortingsperiode zit, moet je niet 10 maar minimaal 5 euro op je kaart hebben staan. Overigens denk ik niet dat de NS rente vangt op ov-chipkaarttegoed, omdat dit te gebruiken is bij elke vervoerder die de kaart accepteert. Ook is het geld wat er op staat meestal snel opgebruikt....