Als in de trein de tweede klas helemaal vol zit,mag je dan in de eerste klas gaan zitten ?(even de toelichting lezen )

Als je een tweede klas kaartje hebt,natuurlijk mag het officieel niet.Maar mijn zoon doet het wel,het is een rustig traject.Zijn opinie:waarom zou ik gaan staan als de eerste klas helemaal leeg is ?
De conducteur staat het oogluikend toe,ik heb hem wel gewaarschuwd dat evt.boetes voor hem zelf zijn.
Wat vinden jullie ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
27.6K

Het beste antwoord

Ik heb hier ooit een discussie over gehad met een conducteur. Ik zei dat een treinkaartje in mijn ogen een "Plaatsbewijs" was, met andere woorden: ik had recht op een plaats.
Hij vertelde me toen dat het treinkaartje een "Vervoersbewijs" was, kortom: Ik had recht op vervoer, niet op een plaats.
Mocht de redenatie van de conducteur kloppen (ik heb het niet nagezocht, vond het de moeite niet waard, had zitplaats op het balkon), dan zou het hem zeker een boete kunnen opleveren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Heb het even opgezocht in de FAQ van de NS:

"U mag met een 2e klas vervoerbewijs niet 1e klas reizen. Ook niet als er in de 2e klas geen zitplaats is. Als u in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs voor de 2e klas dan kunt u bij een Servicebalie, Kaartautomaat met aanraakscherm, de Reizigerskiosk en NS-verkooppunt wel een Overgangsbewijs kopen voor het traject dat u 1e klas wilt reizen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
De conducteur heeft gelijk, een kaartje is een vervoersbewijs. Let maar eens op als de conducteur de coupé binnenkomt: "Goedenavond dames en heren, uw vervoersbewijs alstublieft!". Soms zegt hij "kaartje" in plaats van "vervoersbewijs", maar hij zal nooit "plaatsbewijs" zeggen. Deze naamswijziging is al een aantal jaren van kracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord, zeker na de toevoeging +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn toelichting gaf ik al aan dat het officieel niet mag.
Maar hoe terecht is het om mensen te laten staan als er genoeg plaatsen zijn ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@azil: de mensen die wel betaald hebben voor een eersteklaskaartje, kiezen daar bewust voor om verschillende redenen, ik kan er direct 2 bedenken:
1) kans op zitplaats is heel groot
2) het is er rustiger Hoe eerlijk is het dan dat iemand die veel minder voor een kaartje betaald heeft daar dan ook gaat zitten (met als kans dat als iedereen het doet, dat de persoon die 1eklas betaald heeft moet blijven staan). Komt nog bij dat als al die jongelui samen in de 1e klas gaan zitten, de rust om te lezen of werken een stuk minder is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies,dat is ook het punt wat ik mijn zoon voorhoud.
Hij vertelde dat er een keer een zakenman de eerste klas binnenkwam die niet blij was met de jeugd die daar zat.
Ik kan me die man zijn reactie goed voorstellen maar vind ook dat mijn zoon een goed punt heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, als een NS-kaartje geen PLAATS-bewijs, maar een VERVOER-bewijs is, dan heeft hij geen poot om op te staan (herstel: geen stoel om op te zitten... die poten heeft hij wel nodig :P)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een hele discussie op gang gekomen met verschillende meningen.Ik vond het erg interressant om die verschillende opvattingen te lezen.Ik kan het mijn zoon alleen maar afraden,als hij het wel doet moet hij zelf de gevolgen (boete) dragen.
Maar natuurlijk is dit het juiste antwoord op de vraag,het mag gewoon niet.

Andere antwoorden (10)

De grenzen opzoeken is een heel normaal iets... Als je nooit over de grens gaat, kom je ook nooit in het buitenland...

En als je zoon goed kan praten en open en eerlijk blijft, dan zal zo´n conducteur er ook niet meteen bovenop springen...

Ik zou hem gewoon zijn gang laten gaan... En als er een boete uitkomt, dan zal ik die de eerste ook nog betalen ook, maar de tweede is dan wel voor zijn eigen rekening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik laat hem ook zijn gang gaan,maar ik betaal geen boete.
Hij moet zijn eigen verantwoordelijk hiervoor nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Als je nooit over de grens gaat, kom je ook nooit in het buitenland…" LOL. Xinix, je bent soms onnavolgbaar (compliment), ook al ben ik het lang niet alijd met je eens ;o) Leuk en oprecht antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som... Dank je...
Het mag officieel niet. Je kan geen boete voor krijgen. Je wordt alleen van daar weggehaald..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loop nou geen dingen te beweren die niet kloppen, lees bijvoorbeeld op: http://treinreiziger.punt.nl/?r=1&id=408336 het volgende: 1e klas reizen met een 2e klas kaartje? Dat kan niet. U kunt geen overgangsbewijs meer in de trein kopen. U dient de boete van 35 euro normaal te betalen. Het feit dat een conducteur zal proberen om een situatie niet te laten escaleren zal misschien in de meeste gevallen dicteren dat hij je verzoekt naar de andere klasse te vertrekken, maar er kan wel degelijk een boete voor worden uitgeschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker LOL. Hoe vaak heb ik in 1e klas gezeten met 2e klas kaarte noog nooit boete gehad ja .!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, hoe vaak?
Er is een heel praktisch probleem:

Wat doet jouw zoon als bij een volgend station de eerste klas ook vol raakt - staat hij dan op om zijn plek af te staan aan iemand die wel een eersteklaskaartje heeft gekocht?

Maar als hij dan op zou moeten staan, *wie* zou dan moeten opstaan? Is jouw zoon dan wel de enige die met een tweedeklaskaartje in de eerste klas reist? Is het dan niet zo dat de brutaalste het langste blijft zitten, waardoor uiteindelijk iemand met een eersteklaskaartje moet staan omdat iemand met een tweedeklaskaartje domweg blijft zitten?

Daarom vind ik het onbegrijpelijk dat de conducteur dit toestaat.

Afgezien van dat praktische probleem is het gewoon niet toegestaan. Simpel.

Je mag met een tweedeklaskaartje alléén in de eerste klas gaan zitten wanneer de conducteur dat expliciet toestaat. Een enkele keer wordt zo'n toestemming omgeroepen door de trein. Zonder die toestemming mag het domweg niet.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi, heb je ooit wel eens een volle eerste klas coupe gezien? Ik niet, zit dagelijks in de trein...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dit traject is de eerste klas altijd vrijwel leeg.
En nee,mijn zoon is niet de enige.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik zit ook dagelijks in de trein. Rond de spits zie ik met regelmaat een volle of vrijwel volle eerste klas. Dit geldt voor alle trajecten rond Utrecht en rond Rotterdam. Op het traject Rotterdam-Breda-Roosendaal is de eerste klas vaak zelfs voller dan de tweede klas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord. Ik heb het ook wel eens gevraagd en toen mocht het. Ik vind wel dat de conducteur er van moet weten.
Het is te gek voor woorden dat er in deze tijd nog onderscheid gemaakt wordt tussen 1e en 2e klas in de trein.
Ik vind dat jouw zoon gelijk heeft om in een 1e klas compartiment te gaan zitten als daar genoeg plaats is.
Het geeft hopelijk een signaal af naar de NS dat de regels achterhaald zijn.
Tegen een boete moet hij ook gewoon bezwaar maken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op korte trajecten vind ik een eerste klas ook onzin.
Op langere trajecten kan het zoals Suus zegt heel prettig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder zijn/haar mening. Ik vind het van de gekke dat zo'n onderscheid nog kan in deze tijd. Als de NS alles dezelfde klasse maakt zijn er ook nog wel rustige plekken te vinden in de trein en het NRC kun je ook gewoon kopen. Het heeft vaak geen functie behalve mensen meer laten betalen voor een kaartje want op de meeste trajecten is 1e klas idd vaak leeg of bijna leeg. Ik vind het vreemd dat de ene helft van de trein leeg is en de andere helft enorm vol. In deze tijd kunnen we beter met geld/ruimte en onderscheid omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo te gek voor woorden? Het is een keuze: betaal je meer, dan krijg je meer. Heel normaal. En de vraag is blijkbaar groot genoeg voor de NS om treinen met eerste en tweede klas te laten rijden. Als dat niet zo was, was het verschil al lang afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@CJ Ik heb het idee dat je antwoord speels provoceren is ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@CJ 'In deze tijd kunnen we beter met geld/ruimte en onderscheid omgaan' Ik ben blij dat ze bij McD kleine en grote hamburgers verkopen. Als ze dat niet zouden doen, dan was de kleine hamburger zeker gegroeid, en die vind ik nu als te veel van het goede.
Maar als iemand echt uitgehongerd is, en hij wil een hele dikke bestellen, waarom zou dat dan niet meer mogen.
Als ik rustig wil zitten lezen in trein of vliegtuig en daar voldoende waarde aan hecjt om soms (meer dan) dubbel te betalen, waarom zou dat niet moeten kunnen???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ SuzyQ natuurlijk schaft de NS het voordeel van de 1e klas niet af, dat levert geld op en we weten allemaal dat het om geld draait. Je krijgt niets meer, je zit in een zelfde ruimte met dezelfde opstelling banken met dezelfde beenruimte en met dezelfde conducteur. In deze tijd zouden we die ruimte goed kunnen gebruiken voor iedereen en inderdaad niet iedereen kan 1e klas betalen dus wordt er onderscheid gemaakt en dat klopt niet. @ Bitch7 ik begrijp de overeenkomst tussen een hamburger en een compartiment in een trein niet helemaal. Het gaat erom dat heel veel mensen moeten staan in de 2e klas en op de tussenstukken omdat er niet voldoende plaats is in de 2e klas en dat de 1e klas zo'n beetje leeg is. En dat is in deze tijd absurd. Ik zou je trouwens adviseren geen hamburgers bij de McD te kopen, klein of groot zijn die dingen niet goed voor je gezondheid.
Wij gaan er trouwens prat op dat in ons land mensen niet uitgehongerd zijn of raken, daarbij geloof ik niet als je uitgehongerd bent dat je dan een hamburger bij de McD gaat kopen.
Het mag officieel inderdaad niet, maar afhankelijk van hoe de pet (figuurlijk dan hè :-) ) van de conducteur staat,
kun je blijven zitten. Ik ben al eens bij een overvolle 2e klasse naar het tussenhalletje gestuurd toen ik in de 1e klasse zat, waar dus echt niemand zat.
"Als ik u straks nog in de 1e klasse zie zitten, dan moet u bijbetalen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terecht, als reizigers de regels gaan verzinnen, wil ik piesen in de hoek van de tussenhal als de wc vol, gesloten is of stinkt.
Heel simpel: als ik in de eersteklas zit en ik heb er ook meer voor betaald, dan is het niet eerlijk dat er mensen bijkomen die voor tweedeklas hebben betaald. Hij moet dus gaan staan in de tweedeklas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik vind dat dat niet mag, tenzij de conducteur het aanbiedt (gebeurt wel eens als een trein overvol zit doordat er een rijtuig te weinig is ingezet).

Als je een treinkaartje koopt, weet je dat er een risico bestaat dat je moet staan. Je kunt dat risico afkopen (en een beetje comfort bijkopen, al is dat verschil in moderne treinen niet zo groot meer) door een kaartje voor de eerste klas te kopen, die door de hogere prijs vrijwel nooit helemaal vol zit. Het bestaan van de eerste klas is dus een extra dienst, waar je extra voor betaalt.

Ben je niet bereid om voor die dienst te betalen, dan moet je er ook geen gebruik van maken. En al helemaal niet zonder het éérst te vragen en dan pas te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad! +1
Zolang er 1e en 2e klas mensen zijn,kan dat uiteraard niet toegestaan worden! Stel je voor dat er een proletarische 2e klas reiziger bij de 1e klas elite komt te zitten!
Maar nu even serieus: Gewoon die klassen afschaffen,dan zal er opeens wel plaats voor iedereen zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Klasse' slaat tegenwoordig op de klasse van de dienst, niet de sociale klasse van de reiziger. Het heeft niets te maken met 'proletariërs' in de eerste klas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kolderieke redernering. Doorgeslagen klassenbewustzijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dames,Mijn antwoord was niet zo serieus bedoeld,als jullie het opvatten! Ikzei na de 2e zin niet voorniets nu even serieus!
Zelf maak ik het regelmatig mee: is het hartstikke druk in de trein (rond spitstijd) kan ik nergens zitten, waar ik ook kijk.
Een keer heb ik toen de gok gewaagd om in de 1e klas te gaan zitten. Ik had namelijk ooit eerder gehoord dat je in de 1e klas mag gaan zitten als de 2e klas vol is. Maargoed, tijdens het traject kwam er een boze conducteur langs die me er eens flink van langs gaf! Dat ik onmiddellijk moest vertrekken daar. Ik gaf de beste man aan dat ik gehoord had dat dit toegestaan was. Hij vertelde mij toen dat dit alleen mag als het specifiek omgeroepen wordt (wat wel eens gebeurt als het echt helemaal vol zit). Pas dan mag de 2e klas in de 1e klas gaan zitten.
Ik begrijp heel goed de redenering van je zoon. Je betaalt immers naar je eigen idee niet om te gaan staan. Men heeft dan het idee dat er 'meer geoorloofd' is. Echter als iedereen op zo'n moment hetzelfde als uw zoon zou doen, is er geen einde meer aan. Wel heel aardig dat de man op het traject van uw zoon wel zo vriendelijk is om het hem toe te staan. Misschien zou hij het vooraf kunnen vragen aan die oogluikende conducteur, zo voorkomt hij vervelende situaties gedurende de reis, maar weet hij wel waar hij aan toe is.
Ik weet niet of ik de gok steeds zou durven wagen dat die aardige man er is.

Overigens gebeurt het ook wel eens andersom dat je niet kunt zitten. Mijn vriend had van de zomer een Zomertoer gekocht bij NS (onbeperkt 1e klas reizen voor 39,50, in dit geval op zondag). Hij moest 3x overstappen, maar in de 2e trein waar hij instapte kon hij niet in de 1e klas zitten. Die zat helemaal vol (bedrijfsfeestje?). Hij moest dus (ondanks dat hij voor de 1e klas betaald had) in de 2e klas gaan zitten. Ook een beetje vreemd zou ik zo zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie weet, hadden al die mensen in de eerste klas wel een kaartje? Hoe meer mensen met een tweedeklaskaartje in de eerste klas gaan zitten, hoe groter het risico dat dit je overkomt terwijl je wél netjes voor de eerste klas hebt betaald.
als er echt geen plaats is mag men wel in de eerste klasse gaan zitten .dat heeft men doen gezegt tegen mij.en van sint doe ik dat dan ook