Heeft de Arriva een eigen OV-chipkaart?

We hebben thuis deze blauwe OV-chipkaart (zie afbeelding).

Nu ben ik van mening dat je daarmee zowel met de bus als met de trein kan reizen (en tram, metro enz.). Maar nu zegt iemand anders hier steeds dat je daarmee alleen met de bus kan reizen, omdat die kaart van Arriva zou zijn.

Maar dat lijkt mij niet, want er staat geen logo of iets dergelijks van de Arriva op deze kaart.

Nu vroeg ik me af of Arriva een eigen OV-chipkaart heeft waarmee je alleen met de bus kan reizen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Nee hoor, alleen zit er een opdruk van Arriva op. Zelf heb ik een van de NS, maar ik reis er ook mee in de bus en tram. Je moet er alleen het juiste product opzetten. En als je nog een moet kopen, dan geen anonieme aanschaffen. Met een kaart op naam kun je zien wat er is geboekt op internet en dat kan nog al eens van de werkelijkheid schelen heb ik gemerkt. En alleen dan kun je reclameren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik meen wel dat ze vroeger andere strippenkaarten hadden, maar de OV-chipkaart is in heel nederland hetzelfde. Al de informatie die op de site staat van Arriva gaat ook over dezelfde OV-kaart

Toegevoegd na 50 seconden:
Speciale kaarten kan je altijd even zoeken, maar ik vond niks, dus het lijkt mij niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is maar één (soort) OV-chipkaart die voor al het openbaar vervoer kan worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je nu een persoonlijke kaart/anonieme kaart/kaart met logo van connexxion/kaart met logo van ns/kaart met logo van arriva....

Je kan elke kaart in elke bus, tram, trein of metro gebruiken mits er voldoende saldo op staat!

Toegevoegd na 1 minuut:
Met uitzondering van wegwerp chipkaarten.
Wegwerpchipkaarten koop je bij de vervoerder zelf en zijn daar maar heel kort geldig.

Jij hebt een anonieme ov chipkaart van de NS.
Maar dat maakt niks uit voor arriva, ook bij arriva kan je gewoon inchecken met je ns kaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De OV-chip kaart wordt door vele instanties uitgegeven en het is dus mogelijk dat ook Arriva er een heeft uitgegeven. Voor al die kaarten geldt, dat ze overal te gebruiken zijn in heel Nederland. Bij persoonlijke kaarten (met foto) is het start tarief voor de bus EUR. 4,00 en de trein EUR. 20,00 ( behalve de NS kaarten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt er alleen met de bus, tram en metro mee reizen als je niet "reizen op saldo" bij de NS hebt geactiveerd. Dit is nodig omdat de NS moet weten of je 1e of 2e klasse reist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid, omdat het antwoord van 'vierenzestig' op twee manieren te lezen is, het zit dus zo: als je "reizen op saldo" níet hebt geactiveerd, kun je alleen met andere vervoerders reizen met de chipkaart. Hieronder vallen behalve bus en tram ook regionale treinen van bedrijven als Arriva, Syntus en Veolia. Vierenzestig noemt de keuze voor 1e of 2e klasse. Sommige regionale treinen hebben geen indeling in 1e en 2e klasse, andere wel. Ik vermoed dat je bij die laatste standaard 2e klasse reist, tenzij je via de NS of via de betreffende vervoerder hebt aangegeven dat je 1e klasse wilt reizen. Op de website van Veolia vond ik bijvoorbeeld dat je (om de instelling van je kaart te wijzigen) naar een Veolia-servicepunt moet gaan. Bij de NS kan dat via de kaartjesautomaat. (Een eenmalige wisseling van klasse, bijvoorbeeld vanwege reisgenoten of gemoedstoestand, kan bij beide vervoerders via de kaartjesautomaat.) Op de website van Arriva heb ik geen informatie over dit onderwerp kunnen vinden. Als je 'reizen op saldo bij NS' wél hebt geactiveerd, kun je nog steeds met bus, tram en metro mee reizen met dezelfde chipkaart. (Ik las het commentaar van vierenzestig eerst alsof ze beweerde dat dit niet kon, maar zo zal het niet bedoeld zijn.) Het activeren hoeft tegenwoordig niet meer per se via een aparte handeling. Als je voor het eerst met een NS-kaartjesautomaat je saldo verhoogt op een chipkaart die je elders hebt aangeschaft, wordt automatisch het reizen op saldo geactiveerd. (Ik neem aan dat je dan eenmalig de vraag krijgt over de klasse waarin je wilt reizen.)