Dit zegt een bedrijf dat de zandtanks voor de trams produceert:

"Vooral voor de wintermaanden maar ook om een korte remweg af te kunnen leggen, wordt tijdens het remmen van trams zand op het spoor voor de wielen gestrooid. Elke tram is daarom voorzien van een aantal boxen onder de stoelen welke gevuld zijn met zand. Deze boxen dienen dagelijks gecontroleerd en eventueel bijgevuld te worden."

Toegevoegd na 3 minuten:
Bron 2: Zand verbetert de grip van banden op de ondergrond en heeft als voordeel dat het niet schadelijk is voor planten (wat ook van belang is als je kijkt waar trams rijden).

Zodra de tram remt, wordt er vóór de banden de tram zand geloosd uit de tanks op het spoor. Daardoor krijgen de banden van de tram meer grip om te remmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hebben trams banden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ze hebben zg. wielbanden. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verschil_tussen_trein-_en_tramspoor

Andere antwoorden (1)

Alleen bij een noodstop valt het zand voor de wielen. Hierdoor wordt de rails stroever en staat de tram sneller stil.
Bij normaal remmen komt er geen zand vrij.