Zou de Spoorwegen weer publiek eigendom moeten worden?

Gezien alle problemen in qualiteit. De nieuwe vervoerders die ook niet de verwachte verbetering van diensten veroorzaakten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja.

Niet dat er daarvoor geen problemen waren, hoor.
Maar van mij mogen ze alle NUTS-privatiseringen terugdraaien. Beter dat lagere ambtenaren onderling iets meer verspillen (of niet - je hoort 't wel vaak, maar dat wil nog niet zeggen dat 't zo is - hoeveel schrijnende gevallen zijn er wel niet in 't bedrijfsleven?), dan de enorme graaicultuur en gigantische bonussen en uitverkoop van binnenlandse NUTS-bedrijven aan 't buitenland. Waarbij de klant aan 't korste eind trekt.
Zelfregulering? My a$$...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, dat moet wel. Zeker wanneer de regering iets wil doen aan de files, behoort dit tot één van mijn voorkeuren. Geen winstgeile bazen, maar een bewuste overheid die in het hele land een goed en betrouwbaar alternatief voor de auto levert.
Want het is nu wel duidelijk dat de so called vrije markt niet werkt. Bij mythbusters zouden ze nu zeggen: myth busted!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de spoorwegen zou tot algemeen nut moeten zijn. Als de NS in handen van de overheid zou zijn, zouden er geen eigen belangen zijn, of winst gemaakt moeten worden. De NS moet niet commercieel zijn, maar dienstbaar aan de samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag, het zou fantastisch zijn als er aan deze onduidelijke situatie een einde zou komen. Het is nu van de gekken dat er een spoorwegmonopolie is op de grote lijnen, en de bijlijntjes, die de monopolist niet rendabel kan krijgen/vindt, mogen worden gereden door de overige vervoerders.

En wat dan te denken als het exclusieve contract met de NS afloopt? Moet de NS dan als zijn geinvesteerde miljoenen in nieuwe treinstellen dan maar afschrijven?

De overheid zou beheerder moeten zijn van het gehele spoorwegnet. En daar dan ook op rijden tenzij een ander het goedkoper denkt te kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,maar dan niet alleen de spoorwegen,maar ook alle nutsbedrijven en dan alles in 1 grote gemeenschappelijke firma met capabele krachten en waarin niet naar de aandeelhouders gekeken hoeft te worden!
Maar dat zal wel een utopie blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het privatiseren van de spoorwegen is een van de onzinnigste ideeën die zijn voortgesproten uit het neoliberale denken. Men had maar even in Engeland hoeven te kijken om te weten dat dat spoorwegen niet beter maakt.
Maar ach tegen de waan van de dag is bijna geen kruid gewassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, net zoals alle andere 'instanties' die van zulk groot maatschappelijk belang zijn. Zoals de gezondheidszorg, nuts etc.

p.s. Uit welk jaar kom jij, dat je Qualiteit schrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee, hij is terug. Dat van die spellingswijze vroeg ik me ook al af inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht al dat je aan het woord quality dacht op de een of andere manier Guidance. :)