Waar worden treinen 's nachts gestald en hoe gaat het 's ochtend in zijn werk?

Er zijn natuurlijk enorm veel treinen in heel Nederland, maar 's nachts rijden ze niet meer, maar moeten ze wel ergens heen. Heeft iemand enig idee waar treinen heen gaan? Volgens mij blijven ze niet op het station staan, want daar heb ik ze verschillende malen rond de eindtijd zien vertrekken en 'ergens' heen zien rijden.

Daarbij vraag ik me af, hoe wordt dat alles de volgende ochtend weer georganiseerd? Is er een bepaalde volgorde van hoe treinen weer bij ieder station komen. Of begint een trein weer met zijn ronde op 1 plaats (bv om 05:21 in een plaats) en hebben die andere plaatsen pas later hun '1e trein van de dag'? (dus bv. pas om 05:55) en de eindplaats 3 uur later oid...
Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk geformuleerd heb.

Toegevoegd na 12 minuten:
Omdat mijn 2e vraag niet helemaal goed begrepen is:
Als er een trein om 5 uur 'sochtens als eerst vanaf Rotterdam vertrekt, gaat die dan vanaf dat punt als enige op dat traject rijden of worden er gelijk meerdere treinen ingezet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke en Goeie Vraag, Inetjuhhh :-) +1.

Het beste antwoord

Treinen staan 's nachts op opstelplaatsen, verspreid over het land. Daarnaast staan er treinen in onderhoudswerkplaatsen.

's Ochtends gaan de treinen vanaf de opstelplaatsen en werkplaatsen naar de stations. Daar begint de dienst.

Als voorbeeld neem ik het traject Rotterdam - Gouda - Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Leeuwarden. In Rotterdam begint een trein op dat traject. Ongeveer tegelijkertijd begint er ook in Utrecht en in Amersfoort een trein op het traject, en in Leeuwarden voor de omgekeerde richting. Een kwartier nadat die treinen aan hun dienst zijn begonnen, wordt in Rotterdam, Utrecht, Amersfoort en Leeuwarden nog een trein ingezet op hetzelfde traject.

Daarna rijdt alles.

In dit voorbeeld begint de dienstregeling in Gouda en Zwolle dus later dan in de andere plaatsen, omdat daar geen "verse" treinen worden ingezet; de eerste trein in Gouda is de "verse" trein uit Rotterdam, de eerste in Zwolle is de "verse" trein uit Amersfoort.

(Voorbeeld klopt niet, is puur uit de duim gezogen, maar het gaat om het idee.)

's Avonds worden de treinen afgerangeerd naar opstelplaatsen en onderhoudswerkplaatsen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij Utrecht is een klein opstelterrein net net noorden van het station, naast spoor 1. Er is nog een opstelterrein net ten zuiden van het station, ter hoogte van het gebouw van de Belastingdienst, midden tussen de sporen in.

Bij de andere stations weet ik het niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als er ergens materieel nodig is dat daar niet is, rijdt de vervoerder wel eens met leeg materieel van de ene plek naar de andere. Hetzelfde gebeurt als een trein is opgeheven - dat materieel moet tenslotte toch ergens blijven.

Toegevoegd na 5 minuten:
De logistieke uitdagingen voor een grote vervoerder als de NS:
- Zorg dat er altijd materieel staat op de plaats en de tijd dat je het nodig hebt.
- Zorg dat elke trein lang genoeg is voor het reizigersaanbod.
- Rijd echter niet met teveel materieel, dat is duur.
- Zorg dat elke trein een minimaal percentage eersteklaszitplaatsen heeft.
- Zorg dat elke machinist en elke conducteur redelijk dicht bij zijn woonplaats aan zijn dienst kan beginnen, en redelijk dicht bij zijn woonplaats zijn dienst kan eindigen.
- Zorg dat aan het eind van de dag de treinen daar staan waar ze aan het begin van de dag begonnen, anders moet je zoveel rondrijden met leeg materieel om morgen weer te kunnen beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg duidelijk, Rotaluclac!
Fijn ook dat voorbeeld, dan kan ik het me beter voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevoeging over het rangeren: Treinen die in de dienstregeling rijden, voeren de normale verlichting (vooraan één witte lamp boven, twee witte lampen onder). Treinen die worden in- of uitgerangeerd, voeren rangeerverlichting: alleen één van de twee onderste witte lampen brandt, de andere twee zijn uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het duidelijkste antwoord op mijn vraag!
Erg bedankt voor de moeite, Rotaluclac!!!
+10

Andere antwoorden (4)

De treinen worden gestald op rangeerterreinen.
Het treinverkeer zelf wordt geregeld door prorail.
Zij bedient seinen en wissels en geeft treinen toestemming om te gaan rijden. Bovendien komt ProRail in actie als er dingen misgaan op en rond het spoor. Storingen? Een botsing? ProRail roept op de stations om wat er aan de hand is. Zo zijn reizigers ervan op de hoogte en weten zij hoe lang het gaat duren. ProRail doet dit in overleg met medewerkers van NS, zodat die het aan de reizigers kunnen laten weten.
ProRail bepaalt ook wie er op welk moment van het spoor gebruik mag maken. Want NS is wel het grootste, maar niet het enige bedrijf dat met treinen door Nederland rijdt. ProRail let goed op dat de sporen altijd veilig zijn en dat er maar één trein tegelijk op dezelfde plek rijdt.

Toegevoegd na 23 minuten:
Een spoorwegknooppunt is een plaats waar spoorwegen bijeenkomen, vaak voorzien van een station en/of een rangeerterrein. De aansluiting geschiedt met wissels of kruispunten. Seinen zijn onmisbaar.

Toegevoegd na 25 minuten:
Utrecht Centraal - grootste met de meest centrale functie
Amsterdam Centraal - het hoofdstation van de hoofdstad, qua grootte vergelijkbaar met Utrecht, met veel internationale verbindingen
Amsterdam Sloterdijk - grootste ongelijkvloerse kruisingsstation van Nederland, vooral belangrijk als overstappunt voor het treinverkeer binnen Noord-Holland (waaronder het treinverkeer uit Schiphol)
Schiphol - behalve dat het station zeer nabij de aankomst- en vertrekhallen van het vliegveld ligt, is het ook een overstappunt voor intercity's en internationale treinen en regionaal treinverkeer
Rotterdam Centraal - hoofdstation van de tweede stad van Nederland, eindstation voor treinen vanuit oostelijke richting, doorgaand station voor treinen van het zuiden naar de Randstad en omgekeerd.
Den Haag Centraal - het drukste kopstation van Nederland, met overstapmogelijkheid naar de Randstadrail
Leiden Centraal - belangrijk overstappunt voor verkeer binnen de Randstad, vijfde station van Nederland
Amersfoort - belangrijk overstappunt voor verkeer tussen de Randstad en het noorden en oosten van het land
Zwolle - belangrijk overstappunt voor intercity's van en naar de Randstad en veel regionale treinen
's-Hertogenbosch - belangrijk overstappunt voor verkeer uit de richting Utrecht en Eindhoven met de richtingen Tilburg en Nijmegen
Eindhoven - belangrijk overstappunt voor verkeer uit de richting 's-Hertogenbosch met de richtingen Weert en Venlo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze worden op rangeerterreinen gestald van de CS van ondermeer Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Venlo, Eindhoven, Nijmegen, Maastricht e.d. Hiervan weet ik tenminste dat deze stations een redelijk rangeerterrein hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle rangeerterreinen zijn ook opstelplaatsen. Sommige zijn alleen bedoeld om de wagons in de juiste volgorde achter de juiste locomotief te hangen.
savonds worden afgerangeerd naar de opstelterreinen en worden schoongemaakt en krijgen de treinen een 24- of 48 uurs controlebuert. snachts worden de treinen samengesteld voor de dienst van smorgens. na het einde van de spits worden er treinstellen afgekoppeld en de terreinen gebracht om ze smiddags weer in te zetten voor de avondspits na de avondspits worden er weer treinstellen afgekoppeld en weggebracht, gereinigd en gecontroleerd dit gaat 365 dagen per jaar door.