Hoe werkt de ov chipkaart?

Ik heb al op de site gekeken, maar ik kan er echt niet wijzer uit worden. Kan iemand mij dus uitleggen hoe het werkt? En kun je zonder ov chipkaart straks ook nog gewoon reizen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Door uw OV-chipkaart op te waarderen bij een ticket automaat (u hoeft daar alleen maar de instructies te volgen) kunt u simpelweg reizen door alleen maar in en uit te checken.

Het reizen met de trein:

1. Het eerste wat u moet doen is inchecken. Het inchecken kunt u doen bij de hiervoor bestemde "incheck palen". Op deze palen staat altijd het teken van de OV-chipkaart afgebeeld. Ook is het mogelijk dat u door een poortje moet, dan moet u uw chipkaart ook voor het OV-chipkaart teken houden op in te checken.

2. U reist met de trein die u nodig heeft naar uw plek van bestemming, wanneer er een controleur bij u komt controleren of u bent ingecheckt, dan laat u gewoon uw OV-chipkaart aan deze meneer/mevrouw zien en deze zal u verder met rust laten.

3. Op het moment dat u uw bestemming heeft bereikt, dan is het enige wat u nog moet doen het zogeheten "uitchecken". Houd uw chipkaart weer voor de scanner bij het incheckpaaltje en u kunt op het schermpje zien hoeveel uw reis gekost heeft (links) en hoeveel tegoed er nog op uw OV-chipkaart staan (rechts).

Het reizen met de bus en/of tram:

1. Bij het instappen in de bus zal er een incheckpaaltje staan naast de buschauffeur waar u met uw OV-chipkaart kan inchecken.

2. Vervolgens gaat u in de bus zitten tot uw bestemming (vergeet niet op het "stop-knopje" te drukken!).

3. Voordat u uitstapt checkt u weer uit bij een van de andere (meestal 3) incheckpaaltje en stapt uit, ook hier is weer op het schermpje te zien hoeveel uw reis gekost heeft (links) en hoeveel tegoed er nog op uw OV-chipkaart staan (rechts).

Let op: Vaak is het nodig om minimaal €5,- op uw kaart te hebben staan om te kunnen reizen.

Let op: Vergeet echt niet uit te checken, wanneer u dit vergeet zal er door de NS (trein) €10,- van uw saldo worden afgetrokken en door de HTM (bus/tram) uit mijn hoofd €4,-. Zonde geld dus!

Als u nog meer vragen heeft over de OV-chipkaart dan kunt u altijd bij mij terecht, of bij een van de onderstaande bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan wat je met kopiëren bedoeld, ik heb geprobeerd om het makkelijker uit te leggen en daarom zelf deze tekst uitgetypt. En eerlijk gezegd denk ik dat als je deze uitleg niet eens een beetje snapt dat je dan toch beter even bij de helpdesk aan kan kloppen of het iemand voor moet laten doen, haha ;) Verder kan ik in ieder geval niet helpen!

Andere antwoorden (1)

Als je een persoonlijke kaart met automatisch opladen (geld erop zetten via je eigen rekening ),moet je hem eerst activeren. Je krijgt er nl. een brief bij en die moet je wel bewaren want die moet je meenemen bij het activeren. Dit activeren doe je bij de balie van het station van trein of bus. (info waar?kan je op de website bepalen aan hand van jouw woonplaats)
Je geeft de brief en de kaart af en zij activeren hem dan voor je. Je hoeft hem dan alleen even voor het scanapparaat te houden dat je bij het instappen in de bus voor je neus ziet staan. Hij piept even en je ziet in het schermpje staan;"Goede reis". Bij het uitstappen houd je hem weer even voor het scanapparaat dat daar staat, hij piept en in het schermpje staat hoeveel geld het je gekost heeft. Heb je een kaart die niet automatisch oplaadt of een anonieme, dan hoef je hem niet te activeren. Je moet er dan alleen zelf voor zorgen dat je er genoeg geld op hebt staan. Bij sommige winkels staan oplaadapparaten bijv. bij 'Primera' en daarop staan de stappen die je moet doorlopen om er geld op te zetten. Kom je er niet uit dan kan je altijd even vragen aan de winkelmedewerker.

Als je niet veel openbaar reist, kan je altijd nog in de bus een kaartje kopen, maar geen retourtje. De chauffeur heeft ook kaartjes voor enkele ritjes. Ze zijn echter wel duurder dan de chipkaartritjes kosten!