Wat gebeurt er als er niet genoeg geld op je OV-chipkaart staat?

Stel ik heb een OV-chipkaart met 2 euro erop, ik check-in, ik maak vervolgens een reis, en wil weer uitchecken op een plaats waar de reis 6 euro gekost heeft.

Wat gebeurt er dan als ik weer uit-check? Komt de saldo dan op -4 euro te staan? Want ik heb al wel de reis gemaakt zonder genoeg geld ervoor te hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.1K

Het beste antwoord

dan kan je uberhaupt niet inchecken want je hebt een minimaal instaptarief, als je alsnog dat bedrag opmaakt kom je inderdaad in de min

Toegevoegd na 1 minuut:
dat betrefd trouwens 20 euro voor de trein en iets van 5 euro voor de bus

Toegevoegd na 3 uur:
voor bus, metro en tram is 4 euro het minimum
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dan komt je tegoed op -4 euro te staan en kun je daarna niet meer reizen zonder eerst op te laden. Als je dan 10 euro oplaad bijvoorbeeld, heb je een tegoed van 6 euro over om mee te reizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je nog 2 euro op je OV hebt staan, kun je nog gewoon met de tram. Je saldo kan dan negatief worden. Vervolgens MOET je hem weer opwaarderen om er mee te kunnen reizen. Je staat dan als het ware even rood.
Overigens moet je voor treinreizen met het OV min. 20 euro er op hebben staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopen dat er niet net wordt gecontroleerd wat je bent in in het bezit van een geldige ov kaart. Geen geld genoeg op je kaart houdt in dat je eerst moet opladen.
12 jaar geleden
Op de site van het GVB staat, bij de veelgestelde vragen dat je saldo minimaal €0 moet zijn om in te checken.Dan heb je een negatief saldo op je kaart na het uitchecken.
Dit geldt alleen voor streekvervoer, dus bus en tram.
Verbaast mij wel trouwens.

Voor reizen met de trein geldt: je kunt niet inchecken als je saldo lager is dan het instaptarief. En dat is € 20.
Met een voordeel- of kortingkaart is dat €10

http://www.gvb.nl/reizigers/ovchipkaart/veelgesteldevragen/Pages/Vragenoveropladenensaldo.aspx

http://www.9292ov.nl/9292ov1484.asp