Taxi's zijn vaak standaard (Duurder model auto, 5-deurs etc.). Maar mag ik met eender welk voertuig personen tegen betaling vervoeren? Deux-cheveaux?

Mag ik tegen betaling personen vervoeren in een stad in een voertuig, anders dan de 'gebruikelijke' taxi's? Stel ik wil een taxi beginnen en wil graag rijden met een Fiat-500, een Fiat Panda, een oude Volkswagen Kever, een Electrocar (Ja, dan dus voor een klant per rit)...? Wie weet daar meer het fijne van? Aan welke eisen moet een voertuig bijvoorbeeld voldoen? Mag ik een vaste ritprijs hanteren (Zoals de voormalige Treintaxi: € 5,- voor een rit binnen de stad)? Wie kan me verder helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe verwacht je dat je klanten zullen reageren als ze zich eerst dubbel moeten vouwen om in de auto te komen? Daarbij maak je erg veel kilometers met een taxi en zal het dus een zeer degelijke auto moeten zijn die een zware belasting aan kan. Een Fiat Panda trekt dat niet lang. Een Mercedes is er op gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met alle respect: Maar ik geloof niet dat jij tot m'n doelgroep behoort. Fijne dag verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede ondernemer verwijst anders nooit iemand naar de concurrent omdat iemand vragen stelt bij het product. Jij zal als aanbieder de klant er van moeten overtuigen dat jouw product goed is. Is een klant niet overtuigd dan gaat die klant naar een ander. En de taxibranche is er een met heel veel concurrentie (ook van zwarte taxi's). Als je niet tegen kritische opmerkingen kan is het wellicht beter om geen plannen te publiceren op het internet. Opvallend iig dat je geen moeite neemt om de vraag te beantwoorden. Hoeveel klanten denk je te kunnen trekken met een oncomfortabele taxi? Tenzij je nl het geld klaar hebt liggen om je bedrijfje te starten zal een bank dit soort vragen ook stellen. Als je met je eigen Nissan Micra een taxi bedrijf wil beginnen moet je dat vooral doen. Vind het alleen niet vreemd als je klandizie tegen gaat vallen. Iig: met brandstofkosten, belastingen, afschrijvingen, vergunningen, sociale lasten, eigen loon ed. zal je toch ergens wint moeten maken. Er is een goede reden dat taxi's vaak grotere auto's zijn. Blijkbaar heb je niet goed gekeken naar het waarom hiervoor. Comfort is niet de enige factor daar in maar blijkbaar ben je niet geïnteresseerd in kanttekeningen.
Kleine middenklassers zijn niet gemaakt op het aantal kilometers per dag/week/maand/jaar dat (winstgevende) taxi's maken. Nu is Nederland daar overigens nog liberaal in. Een Londense taxi moet aan legio eisen voldoen wat betreft de bouw van het voertuig. Het gaat overigens niet eens alleen om het comfort van je passagiers. Je zal zelf ook vele uren doorbrengen in de auto. Als je na een werkdag geradbraakt uit je voertuig stapt houd je het werk niet lang vol. Daarom ook hebben mensen die veel op de weg zitten vaak grote auto's. Minimum tarieven worden overigens om meerdere redenen ingevoerd. Een mogelijke is dat grote bedrijven niet zomaar producten onder de kostprijs kunnen gaan aanbieden om concurrenten failliet te krijgen. Dat gezegd: onmogelijk is het natuurlijk niet. Zie de genoemde voorbeelden van de TucTucs die je tegenwoordig ook in Nederland ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Maar zoals jij geen klant van mij zult worden, zo zal ik - in Nederland - niet snel in een reguliere taxi stappen: Wazige, torenhoge (rit)prijzen en veelal patsers achter het stuur die service alleen uit een boekje kennen en hardop hopen op een fooi. Het is voor mij een 'besmette' branche. Ik zie mogelijkheden, maar ik heb geen vertrouwen in het huidige taxi-wezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lijkt de slechte kanten van de Nederlandse (nou zijn de Nederlandse chauffeurs nog heilig vergeleken met sommige andere, ook westerse, landen) taxibranche te binden aan de auto's die gebruikt worden. De auto maakt niet de aso. De auto is enkel het gereedschap en zoals met alle andere taken kies je het beste gereedschap voor de taak die voor je ligt. Net zo goed als dat soep nu eenmaal een stuk gemakkelijker te eten is met een lepel dan met een vork en thuis zal je niet snel een bureau stoel van meer dan duizend euro neer zetten maar op een kantoor zijn ze ineens een stuk belangrijker om gezond je werk te doen. De reden dat taxi's dergelijke lompe auto's zijn heeft voornamelijk te maken met duurzaamheid (en de extra deuren om de klant gemakkelijk zonder wringen in te laten stappen). Het laatste dat je met je taxi kan gebruiken is dat je langs de weg stil komt te staan. De auto's zijn daarom doorgaans ook vrij jong. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen alternatieven zijn zijn. Je zal alleen heel voorzichtig moeten kijken naar die alternatieven. Sowieso de economische haalbaarheid maar ook de betrouwbaarheid van het voertuig en het rijcomfort (zoals ik al opnoemde: je wil niet na een werkdag geradbraakt en half doof zijn). Dergelijke alternatieven zijn toch doorgaans voertuigen die er speciaal voor gemaakt zijn. Gebruik je een voertuig dat er niet voor is ontworpen dan loop je een fors risico dat je auto het werk domweg niet kan volhouden en je eigen gezondheid achteruit gaat (denk aan bv je rug en oren). Of het _mag_ wil daarom nog niet zeggen dat het ook een goed idee is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is jammer dat men geen plusjes voor reacties kan geven; RoepiRoepi zou zo een +je van me hebben gekregen.

Antwoorden (3)

Volgens mij mag dat wel. Immers rijden er ook TucTucs rond als taxi. Je zult wel eerst een taxivergunning moeten hebben of het anders noemen: toeristische rondvaartauto oid. (maar daar zul je ook wel een vergunning voor moeten hebben).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies, maar ik neem aan dat die TucTuc's (Bestaat dat bedrijfje nog wel?) ggen taximeter nodig hebben (hadden). Weet je nog in welke stad in Nederland die rondreden /-rijden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amsterdam?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Rotterdam Overschie rijden ze sinds 2 jaar(dacht ik). Tik maar in op google: flex overschie.
Rijden nu ook elektrische en komen er steeds meer. Misschien dat je daar kan informeren
voor taxi's bestaan er veel regels, doe eens navraag bij de gemeente hoe je dit het beste in kan vullen, leuk idee trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, zoals je ziet zijn er ook mensen die niet open staan voor nieuwe ideeën, en alles uit een negatieve hoek bekijken. Zo'n personen stappen maar lekker in een Mercedes.
Minimumtarieven zijn niet vastgesteld, maximumtarieven wel. (zie de bron)
Allereerst zal je wel de nodige vergunningen moeten hebben. Vervolgens zal je -als je geen snorder bent, maar officieel taxi- investeringen moeten doen en een bepaald inkomen willen verdienen.
Zoals gemeld zullen de meeste klanten er niet zo van gecharmeerd zijn als ze zich dubbel moeten vouwen in een Fiat 500. Dit nog los van de mogelijkheid de nodige bagage te kunnen vervoeren.
Als zelfstandig taxichauffeur ben je ondernemer en wordt je geacht winst als oogmerk te hebben. Dat gaat met extreem lage tarieven niet lukken.
Daarnaast maakt het type auto niet zo heel veel uit als je de afschrijving kunt omslaan over 60.000 tot 100.000 (is een gok) kilometer per jaar. De factor arbeid / inkomen, inclusief verzekeringen, sociale lasten etc. zullen de grootste kostenpost zijn.
Dus...ja mag, maar lijkt me weinig zinvol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En op de site voor de taxi-lobby, Taxipro,: "De taxitarieven in Nederland worden door de overheid bepaald. Er geldt een wettelijk minimumtarief en een wettelijk maximumtarief voor taxi’s in Nederland. Binnen die marge kan ieder taxibedrijf zelf kiezen hoeveel hij rekent per kilometer". Minimumtarieven....???