OV-chipkaart laten activeren?

Hallo,

Als ik naar bijvoorbeeld Amsterdam of Rotterdam ga en ik wil daar met het OV reizen moet ik mijn chipkaart dan eerst laten activeren bij het GVB en de RET?

Het gaat dan om de chipkaart die je kan bestellen bij ov-chipkaart.nl en de chipkaart die op een NS voordeeluren abonnement zit

Ik heb dit bij Veolia namelijk wel moeten doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

De eerste keer dat je je OV-chipkaart gebruikt, moet je hem inderdaad eerst activeren.
Zodra je dit gedaan hoef je hem voortaan niet meer te activeren, dus vanaf nu kan je vrij reizen met je ov-chipkaart!:)
(Zolang er genoeg geld opstaat natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet hem activeren bij de ns ticketautomaat. Allereerst via internet via ns.nl aanmelden/registreren; keuze maken dat je standaard 1e of 2e klasse wil reizen. Keuze bevestigen(hiervoor heb je gegevens nodig die op de ov chipkaart staan). Dan naar ns ticketautomaat en de gegevens uploaden op de kaart

http://www.ns.nl/reizigers/ov-chipkaart/hoe-reizen-met-de-ov-chipkaart/aanvragen-reizen-op-saldo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een OV-chipkaart is op alle openbaar vervoerbedrijven geldig, alleen voor de NS moet je hem apart laten activeren om onderscheid te kunnen maken tussen 1e en 2e klasse en het voordeeluren abonnement.
Er moet natuurlijk wel genoeg saldo op gezet worden.
Als je al een voordeelurenkaart van de NS hebt met het OV-chip logo dan kun je hem bij de NS laten activeren voor de trein, voor andere vervoerders is het laden met saldo voldoende.