Is het mogelijk dat je voor een treinreis op de heenweg een ander bedrag betaalt dan op de terugweg?

In de daluren, zelfde route, de heenreis in omgekeerde volgorde. Is die chipkaart wel betrouwbaar?

Toegevoegd na 26 minuten:
De terugreis is minder duur dan de heenreis. Is dit een "retour"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb met de bus heel vaak verschillende prijzen voor dezelfde rit. ga nooit met de trein, maar kan me voorstellen dat de chipkaart daar net zo ondoorzichtig werkt.
Ceeve
12 jaar geleden
dat moet niet kunnen, dan zou ik daar bij de maatschappij toch eens navraag over doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ceeve: sinds de OV-chipkaart is ingevoerd zijn de wonderen weer terug de wereld in. Er is de afgelopen 6 jaar al heel veel navraag over gedaan, maar helaas pindakaas: de reiziger moet het er maar mee doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en als iedereen consequent reageert? Of bij de vereniging "Rover" steeds de aandacht er op vestigt? Zou dat helpen?

Antwoorden (2)

Het lijkt mij onmogelijk. Ik zie altijd na het uitchecken op de heenreis hetzelfde bedrag staan als na uitchecken op de terugreis.

Bovendien staat op de NS-site ook dat je 2x het enkele reistarief betaalt.
Bronnen:
12 jaar geleden
Het is heel goed mogelijk dat er een klein verschil zit in de prijs van de heenreis en terugreis. Maar dat komt maar heel weinig voor, en als het gebeurt, zal het ook niet meer zijn dan de kosten voor 1 km. B.v. 17 Eurocent. Een heenreis van 2,07 en een terugreis van 1,90 is dan heel goed mogelijk.

Je kunt je daar zelf ook wel een voorstelling van maken. Als je route een soort flauwe bocht maakt, dan kan het zijn, omdat de bus op de heenreis de buitenbocht maakt, en op de terugreis de binnenbocht, dat de 2 afstanden een tiental meters verschillen. Daarbij komt ook nog, dat haltes niet altijd recht tegenover elkaar liggen. Als dat 50 meter verschilt, scheelt dat ook weer 50 meter op de route.

Dat blijven natuurlijk heel kleine afstanden, maar in een klein aantal gevallen, kan dat met de afronding nèt 1 kilometer schelen. Je betaalt immers hele kilometers, en er wordt niets achter de komma berekend. Stel de heenreis is 5,6 kilometer, en de terugreis 5,4, dan betaal je resp. 6 en 5 kilometer. En dat geeft het verschil in prijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is bijv. heen 6.40 en terug 5.77. Of heen 3.49 en terug 2.70.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat met de trein of bus? Weet je toevallig het kilometertarief? Die verschillen zijn wel groot! 63 en 79 cent als ik het goed heb uitgerekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is 2 keer trein. De bus verschilt ook, maar dat zou dan nog kunnen. Kmtarief weet ik niet, het verschil vind ik zo raar. Alsof ze maar wat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik ook weten om welke reis het gaat? Of is dat te privé? :-) Misschien kan ik dan eens proberen te achterhalen wat hier aan de hand is. Ik zeg niet dat het me ook lukt hoor....:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste is Zutphen-Hengelo met dalurenkorting voor Oost-Nederland (20%), de tweede is Zutphen-Lochem zonder de korting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb eens gekeken op de OV site, en voor Zutphen Hengelo kom ik op 45 tariefeenheden, prijs 7.60
(die 20% kun je er zelf wel even afhalen) Zutphen Lochem is 17 tariefeenheden en kost 3.40 In beide gevallen geeft de terugreis precies dezelfde bedragen, en ook het zelfde aantal tariefeenheden. Er zit dan nog maar één ding op: mailtje sturen, en vragen om uitleg. En dat natuurlijk hier even vertellen als je een mailtje terugkrijgt, want ik wil het ook wel weten. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik ze maar bel, ik weet hoe dat werkt met email. Hoe laat ik je weten wat ze zeiden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je vraag voorlopig niet sluit, kun je dat natuurlijk hier doen. En anders is een PM natuurlijk ook prima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier om 2 verschillende vervoerders, nl Syntus en NS. Check je bij beide in en uit ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, alleen Syntus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant. Hier wil ik ook graag het 'fijne' van weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de bus kan het ook nog schelen of je binnen 'overstaptijd' reist, omdat je dat niet het instaptarief betaalt op de terugreis. Als je bus dan vertraging hebt, heb je mooi dubbel pech: kost je tijd en geld.