Hoe veel kost het als je in de trein vergeet uit te checken? En in de bus? En als 65+er?

Ik stel de vraag hier, want bij de NS kom je er niet uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/vergeet-checken-ov-chipkaart-geld.103126

Het beste antwoord

Bij de NS is het afhankelijk van welke OV-chipkaart je hebt:
Een gewone OV-chipkaart geeft een instaptarief van € 20, een kortingskaart € 10.
Je betaalt het instaptarief, bij uitchecken wordt het restant op de kaart teruggestort.
Het instaptarief bij andere vormen van openbaar vervoer verschilt per aanbieder.
Het instaptarief wordt zo gekozen dat je bij een tamelijk lange reis ongeveer dat bedrag kwijt zal zijn.
Als je een zeer lange reis maakt kan het dus voordeliger zijn om niet uit te checken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet uitchecken kost dus € 20 (of € 10 bij een kortingskaart)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet uitchecken heeft geen zin omdat bij de NS een reis met de OV-Chipkaart nooit meer dan €10 of €20,- kan kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, het kan wel. Bovenstaande heb ik dus niet gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een reis maakt die meer kost dan het instaptarief dan is niet uitchecken goedkoper.
Enkele reis Amsterdam Centraal - Maastricht kost € 22,80
Zelfde reis met korting: € 13,70
Als je dus niet uitcheckt bespaar je € 2,80 of zelfs € 3,70
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is duidelijk. Maar wat gebeurt er als je in checkt voor de terugreis?
Of wanneer je uit checkt bij thuiskomst, in het voorbeeld dus Amsterdam Centraal?

Andere antwoorden (2)

Voor de bus €4,-.
Voor de Veolia-trein: €15,-
Voor de NS-trein: €10,- als je een voordeelurenabonnement hebt en €20,- als je die niet hebt.
Deze bedragen zijn altijd hetzelfde, ongeacht afstand en leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Feitelijk kost het niets, je moet het instaptarief alleen wel zèlf terugvragen:

"Als u op saldo reist, wordt bij het inchecken een instaptarief van uw saldo afgeschreven. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort en worden de gereisde kilometers in rekening gebracht. Als u niet uitcheckt, betaalt u dus het volledige instaptarief.
Wanneer u niet kunt uitchecken, bijvoorbeeld wanneer een kaartlezer defect is, kunt u het teveel betaalde saldo terugvragen bij uw OV-bedrijf. U kunt hiervoor een claimformulier gebruiken."
http://www.ov-chipkaart.nl/allesoverdeov-chipkaart/reizenmetdeov-chipkaart/inenuitchecken/"

Hier vind je een handige site daarvoor: http://vergetenuittechecken.nl/ (met dank aan Jelle)