Moeten buitenlanders een ov-chipkaart aanschaffen om gebruik te kunnen maken van het OV?

Ik ga binnenkort studeren in Maastricht en om elke dag met de trein te gaan, zal dat mij zo’n 12 euro gaan kosten (retour) voor één dag… 5 dagen per week, yup reken zelf maar uit. Ik krijg wel een ov-kaart, ergens in oktober, maar voor die tijd moet ik alles zelf betalen… Om een lang verhaal kort te maken, haat aan het openbaar vervoer =P…

Maar, terug naar mijn vraag, een vriend van me uit Spanje komt mij binnenkort bezoeken (in Amsterdam) en…waarschijnlijk zullen we ook gebruik moeten maken van het openbaar vervoer (we willen naar het Anne Frankhuis toe en misschien ook naar Rotterdam…)..

Dus mijn vraag: hoe moet hij dat doen? Moet hij net als mij eerst ergens in een winkeltje zo’n kut ov-chipkaart van €7,50 kopen, daar vervolgens 20 euro opzetten wat waarschijnlijk wel niet genoeg zal zijn…om vervolgens te kunnen reizen? Of kan ik ook hem mijn kaartje laten gebruiken? Niet dus he? Ik vind het dus echt wel lullig voor buitenlanders als zij naar ons land komen en om gebruik…

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry voor de mensen die mijn vraag zojuist hadden beantwoord. Ik had inderdaad mijn vraag niet goed geschreven en kon het niet meer terugveranderen dus het werd verwijderd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik krijg die ov-kaart pas in oktober omdat ik nog 17 ben en dat allemaal pas ingaat vanaf 1 oktober dan ofzo... Ze denken namelijk dat ik het geld op mijn rug heb groeien bij de NS =P ahah.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Kimath
12 jaar geleden
Je hebt een soort toeristen dagkaart volgens mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah? Oh. Dat zou dan inderdaad wel mooi zijn.
Kimath
12 jaar geleden
Je krijgt de OV-kaart voor jezelf inderdaad pas in het eerstvolgende kwartaal nadat je 18 bent geworden. Ik ben jarig in januari, en kreeg alles van OV pas in april..
En ik moest 40 minuten met de trein elke dag, kaching.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben jarig in februari en de ov-kaart krijg ik op 1 oktober ...hoe zit dat dan? Ik krijg hem dus niet het eerstvolgende kwartaal na mijn 18de
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18de verjaardag-

Het beste antwoord

Om in Amsterdam en Rotterdam met het OV te gaan, heb je inderdaad een OV-Chipkaart nodig.
Dit kan een anonieme kaart van 7,50 zijn, waarna er nog een saldo (vanaf 5 euro) opgezet moet worden.
Dit hoeft geen 20 euro te zijn, want de 20 euro grens is alleen bij de NS om bij de NS op saldo te kunnen reizen.
Voorlopig (tot minimaal eind 2012) kunnen bij de NS nog gewone papieren kaartjes in het automaat gekocht worden.

In de steden heb je ook OV-chip-ritkaartjes, welke enkel geldig zijn voor 1 rit. Deze zijn prijzig, maar als je een enkele rit hoeft te maken, is dit voordeliger dan een OV-chipkaart aanschaffen. Een ritkaartje in Amsterdam kost een ritkaartje volgens mij € 2,60

Het is met een persoonlijke OV-Chipkaart niet toegestaan om deze door iemand anders te laten gebruiken.
Een anonieme OV-Chipkaart kan wel door meerdere mensen worden gebruikt, maar niet tegelijk (niet bij dezelfde rit).

Je kan in Amsterdam bv ook kijken voor een alternatief van het OV, bijvoorbeeld een Fietstaxi of zelf een fiets huren, als je niet van het OV houd.

Toegevoegd na 3 minuten:
De losse ritkaartjes bij het GVB (Amsterdam) kosten inderdaad € 2,60 en zijn maximaal 1 uur te gebruiken.
Daarna kunnen deze niet worden opgewaardeerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

hij moet gewoon een kaartje kopen en dat weet je zelf ook wel volgensmij.
wat is er lullig aan? voor een buskaartje betaal je ook, voor een bioscoop kaartje betaal je, voor je boodschappen betaal je, voor het openbaar vervoer betaal je. zo is het leven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strippen en normale treinkaartjes gaan verdwijnen, binnenkort, nietwaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er lullig aan is? Dat hij anders goedkoper uit is, dat vind ik lullig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yup dat is waar. Binnenkort kun je alleen nog maar met de ov-chipkaart ding reizen als ik het goed heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar daar betaalde je toch ook gewoon voor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah maar nu moet je ook nog eerst die kaart kopen (7,50...en 15,00 heb ik gehoord in A'dam) en kun je daarna pas geld erop zetten...
Lijkt mij voor Amsterdam vrij simpel.

Het GVB heeft diverse meerdaagse kaarten.
Koop de kaart die je nodig hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij de NS kan je nog steeds losse kaartjes kopen.
In Rotterdam misschien een dagkaart of enkeltjes?