Je kan een kaartje kopen waarmee je "opwaardeert" naar 1e klas.
Houders van een kortingskaart kregen zo'n kaartje als goedmakertje voor de ongemakken tijdens de winterperiode.
Het (papieren) kaartje was één dag geldig in 1 bepaalde maand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je gewoon de kortingskaart van de NS? Die geldt voor de eerste en de tweede klas. Je moet wel een eerste klas kaartje met korting kopen om in de eerste klas te mogen reizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, tuurlijk niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag je met een 2e klas kortingskaart in de 1e klas zitten?

Je vraagt naar de bekende weg. Maar er is wel een mogelijkheid om bij te betalen.

Toegevoegd na 5 minuten:
opwaarderen heet dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,dat mag niet,dan heette het wel 1e klas kortingskaart! Er staat duidelijk 2e klas kortingskaart!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het. +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn geen 1e of 2e klas kortingskaarten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kruidvat en blokker stunten met kortingskaarten waar duidelyk opstaat alleen in de 2e klas geldig!
Er bestaan geen 1e of 2e klas kortingskaartne bij NS.
Wel moet je, als je de kaart als OV chipkaart gebruikt, aangeven of je 1e of 2e klas wil reizen.
Als je dan in een andere klasse wil reizen als waarvoor je je hebt aangemeld, kun je de kaart niet als OV-chipkaart gebruiken en zul je een kaartje moeen kopen bij automaat of loket.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag dan niet 2e klas zitten (maar goed dat is al een aantal keer verteld, niet?).

Wel wil ik er aan toevoegen dat diverse conducteurs hebben verteld dat het de 2e-klas reizig(st)er is toegestaan om 1e klas te gaan zitten, als er bij de 2e klas geen zit-plekken meer zijn.

Dit heb ik zelf altijd gedaan (heel veel mensen weten dit niet) en het enige irritante is dat het wel eens wil gebeuren dat je kwade blikken krijgt van 'deftige zakenmannetjes'.

Overigens ga ik nog even research doen of ik een bron kan vinden die staat of dit daadwerkelijk mag, maar het is mij altijd verteld en ik heb NOOIT een boeite gekregen o.i.d.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat ik nu tegenkom:
'"U mag met een 2e klas vervoerbewijs niet 1e klas reizen. Ook niet als er in de 2e klas geen zitplaats is. Als u in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs voor de 2e klas dan kunt u bij een Servicebalie, Kaartautomaat met aanraakscherm, de Reizigerskiosk en NS-verkooppunt wel een Overgangsbewijs kopen voor het traject dat u 1e klas wilt reizen.''

Bij is het dus wel altijd 'gedoogd' en de conducteurs hebben mij dus wat anders verteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de praktijk kun ej dus de pineut zijn al je in een overvolle trein met een 2e klas kaartje in de 1e klas gaat zitten. Het mag officieel niet! En ja er zijn van die conducteurs die nemen alle regels serieus! Mij is het overkomen en er stond ook een keer een artikel in de spits of metro. Daarin zeiden de conducteurs ook dat het niet mag! Nu maar hopen dat de conducteurs gewoon een keer meedenken met de reizigers..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze nou gewoon één lijn zouden trekken, dan was het veel makkelijker voor ons reizigers geweest. Voor mij is het vanzelfsprekend dat iemand 'voorrang' heeft met een 1e-klas ticket, maar als de coupé pracktisch helemaal leeg is en men in de 2e klas ruimte op elkaar gepropt staat, vind ik dat men daar wel eens een oplossing voor moet vinden (maar wat?).
Kimath
12 jaar geleden
Het mag alleen als de conducteur omroept dat je er mag zitten. En dan moet je voorrang geven aan ouderen, zieken en zwangeren.
Officieel zou je niet eens in 1ste klas mogen staan, had ik eens gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag officieel niet maar conducteurs zijn ook niet gek, als ze zien dat de trein stampvol is en ze zijn een beetje menslievend, dan doen ze er niet moeilijk over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga nooit in de 1e klas zitten maar als er nergens meer plek is behalve op schoot dan ga ik toch echt in de 1e klas staan.......ik maak toch geen gebruik van de heerlijke zachte stoel? Staan mag er altijd, alleen zitten niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mensen met een tweede klas kaartje in een volle trein in de 1e klas gaan zitten, dan moeten instappende mensen met een 1e klas kaartje gaan staan.
Daarom mag het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik reis dagelijks met de trein en dan met name in de spitsuren en dan is het echt wel heel druk behalve in de 2e klas...ligt er ook aan of je in Rotterdam of in waddinxveen woont natuurlijk.
Hier is het zo druk dat zelfs (en misschien is het maar in een klein stukje van de trein) zo druk dat zelfs de wandelpaden geheel bezet zijn door staande reizigers waar je dus met geen mogelijkheid meer door kan om even verder te zoeken met je neus. En als dat wel zou kunnen, ik hoef maar 2 haltes en ga echt het midden niet opzoeken, eer ik daar ben kan ik meteen weer terug en niet iedereen is soepel steeds voor je opzij te gaan of voor je op te staan.
Heel vervelend maar ik ben met mijn 2e klas kaartjes nog nooit beboet als ik daarmee in de 1e klas sta....zodra ik maar niet op de stoel ga zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dan is het echt wel heel druk behalve in de 2e klas…ligt er ... correctie, en dan is het echt wel heel druk behalve in de 1e klas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er trouwens niet mocht staan zou je er ook zelfs niet doorheen mogen lopen....zou toch te gek zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb jij denk ik niet dezelfde trein als ik op hetzelfde tijdstip.
Een conducteur wacht echt niet op je als je aan het begin staat en je wilt perse op eind instappen.
Ik heb er nooit op gelet op welke dagen en welk tijdstip er welke mensen in welke coupe stappen. Ik neem de coupe waar ik bij mijn eindstation het snelst bij de uitgang ben toevallig. De trein die ik heb is geen een dag hetzelfde trouwens.
Van mij mag je, want ik vind 't zo ie zo stom dat ze zo iets gemaakt hebben, als het druk is in de 2e kan/mag je niet eens naar de 1e maar personen met pakken aan + koffertje kunnen wel in de 2e klas komen. En met die kaartjes ook, ook zo stom alsof ze het ruiken als je er wel of geen heb, met wel een kaartje komen ze nooit en ga je keer zonder wordt je gecontroleerd en dan kost het nog eens 35eu om een kaartje in de trein te kopen...amehoela. En waarom maken ze die kaartmachine ook zo dat je zonder datum kan, en dan moet je 'm ook nog eens zelf knippen, dat is dan toch hun taak niet de jouwe? En waarom is voor 1e klas duurder dan 2e? Wat maakt het verschil dan...Maar goed, het mag dus gewoon niet.
Sorry voor de lange antwoord, ik wordt hier zo pissed om al die rare regeltjes.