Kan je eigenlijk nog wel mobiel zijn zonder OV kaart?

Zelf ben ik iemand die amper reist met het OV, mede omdat ik er echt een gruwelijke hekel aan heb, alleen in gevallen dat de baas het verplicht stelt, reis ik ermee. Maar, binnenkort, komt de OV kaart, overal, waardoor je dus geen simpel kaartje meer kan kopen. Maar, hoe kan je dan nog reizen, bij de trein weet ik het wel, daar staan wel zo van die automaten waarbij je een tijdelijke ov kaart kan bestellen, maar hoe zit het met de bus? En wat er verder nog is?

Ik reis amper, dus een groot probleem is het nog niet. Maar ik heb geen zin om als ik eindelijk eens een keer de trein neemt ineens honderden euro's te vergallen per maand omdat ik 1 keer reist.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een misvatting dat je met een OV-chipkaart honderden euro's "vergalt", je betaalt voor wat je reist als je tenminste niet vergeet uit te checken.
Bij de NS betaal je altijd voor een enkele reis, maar het bedrag is meestal ongeveer de helft van een papieren retour zodat je feitelijk voordeliger reist.
Als je zou kiezen voor een persoonlijke (geregistreerde) kaart kun je zelfs heel handig op internet precies bijhouden wat je in een maand aan reizen besteedt en een overzicht afdrukken van de reizen die jouw baas aan jou moet vergoeden: je kan de privé reizen in het overzicht weglaten en het formulier telt de bedragen netjes voor je op.
Dit overzicht wordt zelfs door de belastingdienst geaccepteerd.
Ook heeft een persoonlijke kaart het voordeel dat je hem automatisch kan laten opwaarderen, zodat je niet regelmatig langs een oplaadpunt (kaartjesautomaat) hoeft, scheelt weer wachttijd in de rij voor de automaat.
Ik zie het als een groot voordeel dat ik ook van de strippenkaart verlost ben, ook ik reis niet zo vaak met bus of tram en bij mij was dan vaak de halve strippenkaart niet meer geldig omdat hij te lang geleden gekocht was.

Grtz. Koos.

Toegevoegd na 1 uur:
Zoals ik ook al op een eerdere vraag vertelde is het reizen op papieren kaartjes bij de NS nog tot eind 2012 mogelijk.
Kaartjes van loket of automaat op stations, of zelf uitprinten op internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

je kunt zo'n anonieme OV kopen, die is een paar jaar geldig en daar zet je dan een bedrag op(min 5 euro). Bij stations kun je opladen, en geloof ook bij sommige AH's. Je kunt dan gewoon bij de bus je kaart voor de lezer houden dan ben je ingecheckt en als je je eindbestemming bereikt hebt check je weer uit, en kun je je saldo ook gelijk zien.
Als die leeg is laad je weer op, en als je niet meer met de bus gaat reizen laad je hem niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je amper reist, is het het slimst om voor die paar keren elke keer een 'wegwerpkaartje' te kopen, daarmee kun je gedurende een bepaalde periode (uur, paar uur, dag, paar dagen) reizen. Prijs hangt uiteraard af van de duur, en het nadeel is dat je ze altijd bij een (bus)station moet kopen.
Anders is de anonieme kaart ideaal: je zet het minimumsaldo plus het bedrag dat je denkt te gaan verreizen er op. Als je later besluit helemaal geen gebruik meer te maken van het OV en er staat nog saldo op je kaart, bijvoorbeeld het minimumbedrag, dan kun je dat bij een balie van een OV-bedrijf uit laten betalen.

De OV-chipkaart is dus géén abonnement, je betaalt wat je verreist, je moet 1 keer een bedrag betalen om de kaart aan te laten maken, en je moet een basissaldo op je kaart hebben staan (waar het reisbedrag van afgeschreven kan worden), maar dat basissaldo is en blijft van jou zolang je het niet opmaakt.