Wat zijn de tarieven voor zwartrijden in de trams?

Ik moet straks met de tram en heb geen geld. Wel een ov en die is alleen doordeweeks geldig. Normaal doe ik dit niet hoor.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik moet er nog bij vertellen dan ik net een week uit het gips ben en dus mijn voet met rust moet laten. Ik moet trouwens 3 boeken terug brengen anders krijg ik daar een boete voor.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Ga lopen of ga op de fiets. De tarieven voor zwart rijden zijn niet mals. Denk aan een verhoging van 100 procent van de reis en daar boven op nog een boete.

Toegevoegd na 12 minuten:
Blijf lekker thuis. De boete op de boeken is vele malen kleiner dan wat zwart rijden kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als ik het goed heb, de eerste keer 75 euro, de 2de keer 150 en vanaf de 3de keer aanzienlijk meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra u in een trein, bus of metro stapt, moet u een geldig vervoersbewijs hebben. Zonder geldig
vervoersbewijs maakt u zich schuldig aan zwartrijden en bent u in overtreding. Bij de spoorwegen geldt zelfs dat u het perron niet op mag zonder geldig kaartje, tenzij u iemand wegbrengt of ophaalt.

Wie betrapt wordt op zwartrijden moet de ritprijs betalen en daarbij een boete van � 35. Kunt u niet contant betalen dan moet u zich legitimeren. Wanneer u niet direct betaalt en ook geen geldig legitimatiebewijs kunt laten zien, wordt de spoorwegpolitie ingeschakeld. Achteraf betalen mag alleen als u zich kunt legitimeren. U ontvangt binnen enkele dagen een acceptgiro. Betaalt u niet op tijd dan wordt de boete ge�nd door het Centraal Justitieel Incasso Bureau.
Het kan natuurlijk voorkomen dat u buiten uw schuld geen kaartje heeft kunnen kopen, bijvoorbeeld door een defecte kaartjesautomaat. De conducteur schrijft dan een Uitstel van Betaling voor de ritprijs �n de boete en zal aantekenen wat de reden is dat u geen kaartje heeft. De NS controleert de door u opgegeven reden achteraf. Dat kan ertoe leiden dat u geen boete hoeft te betalen. Voor zulke situaties hanteert de NS strikte regels.