Mag je nou op koninginnedag gratis reizen?

In de trein is het meestal
Propvol!! En ik heb ze nooit zien controleren, dus ik vraag me af of het misschien gratis is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (5)

Officeel niet, maar controllen in zo'n mensen massa heeft geen zin. Het is je eigen keus en verantwoordelijkheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, alleen op de zondag van de boekenweek is reizen met de trein gratis als je het boekenweekgeschenk bij je hebt. Verder moet je altijd voor de reis met het openbaar vervoer betalen!
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En met Pasen was het gratis hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O wacht dat was de bus. Sorry...
Treinvervoer is niet gratis, de bussen in Friesland wel deze dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je betaalt voor een vervoersbewijs, dus zolang als dat je vervoert wordt, betaal je. Je kunt alleen bij vertraging geld terug krijgen.

De NS zijn geen staatsbedrijf en richten zich op winst. Treinen rijden dus nooit gratis. Nooit.

Dat er niet tot nauwelijks gecontroleerd wordt, betekent niet dat je zwart mag reizen. Dat mag niet. Nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt hoor ;-) Het is altijd zo stampvol dat al zou er iemand willen controleren, hij er nauwelijks door heen komt. Echter gaan ze dit jaar TOCH zo veel mogelijk controleren, dus je loopt altijd risico. Wat ze vaak doen als de trein zo overvol is (doen ze wel bij meer grote evenementen, en ook met studentenbussen in Utrecht die overvol op station aankomen), is zodra de trein stopt een condecteur bij elke deur zetten, en dan pas de deuren open. Je wordt gevraagd vervoersbewijs gereed te houden, en zo pikken ze ieder zonder bewijs er snel tussen uit, die apart worden gezet van de massa, en pas nadat de massa weg is boete krijgen (dit wachten is om groot op onthoud te voorkomen). Je moet het dus zelf weten of je het risico wil lopen, maar de boetes zijn een stuk duurder dan je treinkaartje. En bovendien is het illegaal, dus zou ik persoonlijk alleen daarom al een kaartje kopen (het personeel dat op koninginnedag werkt, moet ook gewoon betaald, dus waarom zou je als reiziger niet hoeven te betalen?!).
Sommige buslijnen zijn overigens wel gratis, die worden vergoed door de gemeente.