waarom klinkt er een belletje als een trein remt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik hoor dat altijd in een veolia trein. Ik weet niet of dat in alle andere ook zo is....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Het spoorwegnet is beveiligd door middel van ATB (automatische treinbeïnvloeding). Dat is een systeem dat voor elk stuk van het traject een bepaalde maximumsnelheid instelt, afhankelijk van de stand van de wissels en de seinen.

Rijdt een trein sneller dan de maximumsnelheid die op dat moment op dat stuk spoor geldt, dan zal ATB ingrijpen en de trein tot stilstand brengen.

Wanneer de trein op een stuk spoor komt waar een lagere maximumsnelheid geldt (of wanneer de maximumsnelheid op het stuk spoor waar de trein rijdt omlaag wordt gebracht), wordt de machinist gewaarschuwd door middel van (onder andere) een belsignaal. De machinist moet dan een remming inzetten. Doet hij dat niet op tijd, dan zal ATB ingrijpen.

Wat jij hoort, is dus het signaal van ATB aan de machinist. Je hoort dat meestal wanneer de trein een station nadert. Daar geldt vaak sowieso een lagere snelheid; het kan ook zijn dat de snelheid lager moet worden omdat verderop een sein op rood staat, of omdat de trein een afbuiged wissel nadert waar een maximumsnelheid geldt om te voorkomen dat de trein "uit de bocht vliegt".

Voor meer informatie verwijs ik je naar onderstaande Bron.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank je. Ik werk ook bij het spoor, bij ProRail in Utrecht.

Andere antwoorden (1)

Bovenstaande klopt als een bus.
De volgende signalen geeft de ATB.
Bel lang : Bijremmen
Bel 1x snelheidswijziging
Bel 3x rem lossen

Toegevoegd na 23 minuten:
Mocht je ook nog een soort toeter horen is dat de dodeman.