Moet je ook kleine busjes voor laten gaan als ze weg willen rijden en richting aangeven?

Bussen die weg willen rijden en richting aangeven moet je voor laten gaan. Maar geldt dat ook voor zulke kleine (voor oudere mensen en invaliden) busjes?

Zoals op deze gevonden foto (maar ik zocht eigenlijk een foto van een nog kleiner busje):

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ja, een bestuurder van een autobus die binnen de bebouwde kom door middel van de richtingaanwijzer aangeeft van een halte weg te willen rijden moet je voor laten gaan.
Een autobus is een motorvoertuig, ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder daaronder niet begrepen. De op je foto afgebeelde bussen voldoen aan deze definitie.
Deze regel is zo (algemeen) bepaald omdat aan de bus niet altijd te zien is of deze voor (lijn)diensten wordt ingezet. (er kunnen b.v. ook bussen ingehuurd worden bij tijdelijke tekorten of extra vervoersbehoefte)

Toegevoegd na 41 minuten:
"voor laten gaan" moet zijn: gelegenheid geven !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je alleen voorrang hoeft te geven aan busjes die aan hun dienstregeling bezig zijn. Dus waarop achter de vooruit hun bestemming staat op zo´n lichtgevend bord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende vervoersbedrijven operationeel in het land. Het is voor achteropkomend verkeer niet duidelijk of de bus (die van een bushalte vertrekt) is ingezet voor het openbaar vervoer.

Bussen ingezet voor het openbaar vervoer moet u voorrang verlenen als die binnen de bebouwde kom bij een bushalte wil vertrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dus ook deze busjes als ze dienen voor het OV?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien ze van een bushalte vertrekken.
Je moet voorrang geven aan OV bussen. Hoeft niet aan zgn taxi busjes. De bussen op je afbeelding zijn OV bussen van Connexxion, heten Frysker en rijden in Leeuwarden en Friesland als stads en streekbussen.