Wat moet je doen als...?

Ik heb een heel hypothetische vraag. Stel je voor dat je een busschauffeur bent en op 1 kilometer van het ziekenhuis krijgt een passagier in jouw bus een hartstilstand. Je bent dus op maar 1 kilometer verwijderd van het ziekenhuis. Wat moet je doen als busschauffeur, stil gaan staan en een ambulance bellen of als een gek naar het ziekenhuis rijden met je bus en daarbij alle verkeersregels overtreden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

112 bellen. Vergeet ook niet dat die ambulance sneller bij jou kan zijn dan jij met een bus bij het ziekenhuis bent. Dan heeft de patient dus *eerder* de juiste hulp, ambulancepersoneel is immers opgeleid en heeft de juiste uitrusting om iemand met een hartstilstand te behandelen.

Met andere woorden: de vergelijking hier is niet of de patient sneller in het ziekenhuis is met een ambulance of in de bus, maar of hij sneller geholpen wordt als je met de bus naar het ziekenhuis rijdt om hem daar te laten helpen, of als de ambulance naar jou rijdt om ter plekke hulp te verlenen. In de laatste vergelijking zal de ambulance vrijwel altijd winnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

er inderdaad naartoe rijden.. en vragen of er mede passagiers in de bus zijn die een reanimatie op gang kunnen zetten..

inderdaad verkeers regels zijn dan niet belangrijk! veiligheid daarintegen wel ;)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus dan maar met 100 km per uur door de bebouwde kom in een bus. Dan red je misschien degene met de hartaanval wel maar de kans dat je iemand anders ondersteboven rijdt is erg groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel haar vraag lezen, ze stelt dat veiligheid belangrijk is
Stoppen denk ik..en hopen dat er iemand in de bus kan helpen in afwachting van de ambulance.. beter dan met je bus het gevaar te lopen dat er meerdere mensen gewond raken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf naar het ziekenhuis rijden is verreweg het snelst, ook als de buschauffeur geen verkeersregels overtreedt.
Laat een medepassagier vast het ziekenhuis bellen, als dat al zin heeft, want met 1 km afstand ben je er zo.
14 jaar geleden
Ik zou de passagiers laten weten dat ik een extra stop ga maken bij het ziekenhuis om de zieke passagier daar te brengen.

Als ik naar het ziekenhuis rijd, dan heeft het geen zin om als een idioot te gaan rijden, de passagiers hebben geen gordels en je kan er ook medeweggebruikers mee in gevaar brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze stelt helemaal niet dat de chauffeur als een idioot zou gaan rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, er staat "als een gek naar het ziekenhuis rijden met je bus en daarbij alle verkeersregels overtreden" In mijn beleving is dat als een idioot rijden...
Indien de verkeerssituatie het toelaat meteen naar het ziekenhuis rijden, het ziekenhuis laten bellen door een medepassagier, reanimeren meteen door medepassagier.
Anders eerst reanimeren en daarna bellen en naar ziekenhuis rijden als de ambulance er nog niet is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst maar eens reanimeren en de hulpdiensten belle. In overleg met de hulpdiensten bepalen wat te doen. Voor hetzelfde geld rijdt een blok verder een ambulance.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als buschauffeur zou ik ervoor kiezen direct een ambulance te bellen. De mensen die niet kunnen helpen, buiten de bus te laten wachten zodat niet iedereen in een groepje er nieuwsgierig omheen gaat staan.

Als je zo dichtbij een ziekenhuis bent, zal de ambulance (met zwaailicht en meer mogelijkheden m.b.t. het verkeer) er eerder zijn dan jij in je grote bus, vol met passagiers en alle risico's van dien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord +1, maar ik zou het toch anders gedaan hebben.
Ik zou direct 112 bellen en de ambulance laten komen. Uit ervaring weet ik als je in een ambulance het ziekenhuis binnenkomt je direct wordt geholpen. Anders kan het soms nog wel even duren voordat je op de juiste afdeling bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een gezonde buschauffeur bent, dan rij je gelijk door naar het ziekenhuis. Daar moet je niet eens over nadenken, dat is gewoon je plicht (net als voor een ieder ander), en in 1 km hoef je echt niet veel verkeersregels te overtreden en mocht dat wel zo zijn, dan gewoon op de meest veilige manier toch zo snel mogelijk zijn.
Mocht je baas toch kwaad zijn en in het uiterste geval jou willen ontslaan, dan heb je al zoveel positieve publiciteit gemaakt, dat je echt niet lang hoeft te wachten op een nieuwe werkgever. Waarschijnlijk ga je er financieel ook nog op vooruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat erom dat het slachtoffer zo snel mogelijk wordt geholpen. Dat betekent: reanimeren, en wel METEEN!

Als buschauffeur heb je zelf waarschijnlijk op z'n minst een elementaire reanimatiecursus gevolgd. Ga dus zelf reanimeren.

Het alternatief is een passagier te laten reanimeren - in het beste geval is er een ervaren arts aan boord. Ook in dat geval moet je niet gaan rijden, want dat stoort de reanimatie.

Dus: reanimeren of laten reanimeren. Parallel daaraan zo snel mogelijk 1-1-2 bellen voor een ambulance met professionele hulp en apparatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ziekenhuizen zijn er niet op ingericht dat iemand via de voordeur voor reanimatie komt. Het is dan grote paniek en kan nog best een tijdje duren voordat het reanimatieteam (crachteam) er is. Een Ambulance is er voor ingericht en heeft de juiste zaken bij de hand, daarbij komen er vaak 2 auto's om geen handen tekort te hebben. Ik denk dus als de ambulancepost dichtbij is (want die is niet altijd op dezelfde locatie als het ziekenhuis) een ambulance sneller werkt dan dat je met de bus kunt bereiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijf rijden, en vraag ondertussen passagiers om te reanimeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ambulance bellen! Als je namelijk met de bus naar het ziekenhuis rijdt, dan moet er alsnog een brancard komen en moet de persoon nog vervoerd worden naar de eerste hulp. En je kan niet als een gek naar het ziekenhuis rijden, want dat is onveilig voor iedereen en waarschijnlijk hebben de passagiers geen veiligheidsgordels. Dus, zet de bus stil, bel een ambulance, en zeg alle passagiers die verder niet kunnen helpen de bus uit te gaan en verderop te wachten. Als de ambulance komt dan kan het ambulancepersoneel de passagier met een hartstilstand snel reanimeren of andere hulp geven.