Htm controleurs

IK had een discussie met een jongen uit me klas over de bevoegdheden van een HTM controleur,

volgens mij: ze mogen boetes uitschrijven en je legitimatie vragen, maar mag je weigeren hem te geven, en mogen ze je dan niet oppakken.

volgens hem: mogen ze boetes uitschrijven en legitimatie vragen en als je weigert mogen ze je wel oppakken.

Wie heeft er nu gelijk?

We hebben het hier over de HTM controleurs en niet de BOA's dat volgens mij een andere groep/eenheid is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (4)

HTM controleurs zijn boa's en hebben dus de bevoegdheid je staande te houden als je legitimatiebewijs kan/wil tonen. Aanhouden is iets anders, dat doet de politie. Echter zijn er ook bepaalde mensen met een toevoeging boa, zij mogen wel aanhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je antwoord is niet juist; "aanhouden doet de politie". Het aanhouden gebeurt wel degelijk door de BOA binnen de Wet Personenvervoer. De BOA is hier dus wel voor bevoegd.
Voor de duidelijkheid; HTM controleurs zijn BOA's. Oftewel de controleurs zijn Buitengewoon Opsporingsambtenaren.
Het feit dat ze BOA zijn maakt ook dat ze bevoegdheden hebben; enkele bevoegdheden zijn dat ze je inderdaad staande mogen houden maar ook aanhouden als hier aanleiding toe is.
Voorbeeld; als je zwart rijd bega je een overtreding. De BOA mag hier voor optreden door je staande te houden. Hij/zij vraagt naar je legitimatie, en kan deze vorderen. Geef je hier geen gehoor aan, bega je wederom een strafbaar feit, aangezien je verplicht bent deze op vordering te tonen. Vervolgens kan de BOA je hiervoor aanhouden, deze is hier wel degelijk toe bevoegd. Je zal overgebracht worden naar het politiebureau alwaar je wordt voorgeleid bij een Hulpofficier van Justitie. Deze toetst of de aanhouding juist is. Er zal proces-verbaal worden opgemaakt door de BOA voor het zwart rijden en het niet tonen van je ID op eerste vordering.
Er is een hoop ontwetendheid over de bevoegdheden van de BOA hij de HTM (BOA OV), wat jammer is en een hoop onduidelijkheid geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gezien dat een zwartrijder in een HTM-tram die probeerde te ontkomen, werd geboeid en afgevoerd bij de eerstvolgende tramhalte. HTM-controleurs zijn vaak BOA's, dat kun je zien aan dat vuistje (of wat het ook is) dat ze op hun uniform dragen. Ze werken meestal in tweetallen of grotere groepen, een van hen is in ieder geval een BOA. Dus ze hebben de bevoegdheden van BOA's, ze mogen boetes uitschrijven en, als je niet meewerkt, je aanhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is in een controle groep altijd minimaal 1 boa aanwezig deze is te herkennen aan het "duimpje" oid op zijn/haar arm en dus ben je verplicht je id kaart af te geven als er om gevraagd word