Hoe werkt reizen met de bus?

Met het risico dat iedereen hier op gv me uitlacht, wil ik toch deze vraag stellen. Hoe werkt reizen met de bus? Ik reis zelf eigenlijk nooit met de bus, simpelweg omdat mijn ouders het nooit doen en omdat mijn vriendinnen dichtbij wonen.

hoe weet je of je de goede bus hebt, moet je altijd je hand opsteken? ik heb namelijk nog nooit iemand dat zien doen. oke, je komt binnen, geeft je strippenkaart, en dan?
- moet je zeggen waar je heen wilt?
- roept de buschauffeur om wanneer er een halte is?
- onthoudt de buschauffeur je halte en stopt hij dan?
- ik herken mijn halte niet omdat ik naar een plaats reis waar ik niet vaak kom en ik weet dus ook niet wanneer ik aan moet geven dat ik eruit wil.

enzovoort, kan iemand mij gewoon simpel uitleggen hoe dit gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
28.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook al jaren geen bus meer van binnen gezien. Ik vind jouw vraag dan ook heel boeiend.
Succes met je busreis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, ga zeker de antwoorden lezen want ben ook al zeker 20 jaar niet met de bus weggeweest +1
Kimath
13 jaar geleden
Hartstikke goeie vraag hoor, mensen lachen je echt niet uit. Als je nog nooit met de bus bent geweest is het ook lastig, ik vroeg het aan mijn moeder omdat ik het eerst ook niet durfde.

Antwoorden (4)

Je kijkt op 9292ov.nl welke bus je moet hebben. Als de bus eraan komt, steek je gewoon even je hand op, hoeft niet altijd, maar beter een keer te veel dan te weinig. Als je bij de buschauffeur komt, zeg je waar je heen wilt en je betaald je kaartje. Vertel er even bij bij welke halte je eruit moet en dat je niet weet waar dat is en of hij het even wil aangeven. Het is dan wel beter om ergens voorin te gaan zitten, achterin kun je hem niet horen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Denk er ook aan om te kijken welke bus je weer terug moet en bij welke halte je er dan weer in moet en schrijf dat even op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks;)
Meestal kan je gewoon bij de bushalte gaan staan en je hand uitsteken, dan stopt hij wel. Wat voor kaart je kan kopen is afhankelijk van je stad en waar je naar toe moet.
Haltes worden tegenwoordig van te voren om geroepen door een computerstem en je ziet het op een bord verschijnen in de bus. Maar je kan altijd vragen of de chauffeur je een seintje geeft! De meeste doen het wel voor je rit kan je ook kijken op http://www.9292ov.nl/ suc6 ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Doorgaans zoek je van tevoren uit welke bus je ergens naartoe moet hebben, en hoe laat deze vertrekt (op 9292ov.nl bijvoorbeeld). Daar kun je ook vinden bij welke halte je moet uitstappen.
-De bus komt eraan. Om zeker te zijn dat de chauffeur je ziet, en begrijpt dat je met hem meewil, kun je hem het beste een seintje geven door je hand op te steken. Als hij je maar gezien heeft. Soms kun je er vanuit gaan dat hij stopt omdat het een drukke halte is of begin- of eindpunt.
-Wanneer je met een van tevoren gekochte strippenkaart reist, overhandig je deze aan de buschauffeur met vermelding van de plaats/halte waar je heen wil. Ook kun je doorgaans kaartjes kopen in de bus. Tegenwoordig reizen er steeds meer mensen met een ov-chipkaart die je bij binnenkomst en vertrek alleen maar tegen een lezer hoeft te houden.
-Soms heb je displays in de bus die aangeven waar je bent en wat de komende 4 haltes zijn. Zo niet dan kun je het altijd aan de buschauffeur of medepassagier vragen je te waarschuwen wanneer je bij desbetreffende halte bent.

Genoeg info?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt helemaal van de bus af. Je stapt naar binnen, zegt waar je heen wilt, en dan kun je je strippenkaart laten stempelen of een los kaartje kopen - als je niet ergens reist waar je alleen met de OV-chipkaart kunt reizen (dat kun je zien als je je route uitstippelt via 9292ov). Overigens: als je ergens heen gaatw aar ze alleen die chipkaart accepteren: je kunt ook een losse chipkaart kopen die heel handig is als je verder zelden met het OV reist, zie hier: http://www.ov-chipkaart.nl/allesoverdeov-chipkaart/welkekaartpastbiju/toeristen/;jsessionid=ADD152AFD5F8FB2C46D9D113426CF52B.0359_site_live_2

Je staat op de halte, je ziet je bus aankomen, en ik zwabberzwaai dan altijd even met m'n strippenkaart.
En soms is het dan de verkeerde bus omdat ik het nummer en/of de bestemming niet goed zag, dan schud ik nee en rijdt de chauffeur alsnog door (tenzij er natuurlijk iemand uit wils tappen of anderen in willen stappen), en als de bus voor mij alleen stopt en de verkeerde blijkt, dan roep ik: 'Sorry, ik heb me vergist'.
In veel bussen wordt elke halte aangekondigd via een automatische omroep en vaak ook via een lichtkrant aan de achterkant van de plek waar de chauffeur zit, en bij lange bussen ook halverwege de bus.
Maar als dat niet zo is, en jij hebt tegen de chauffeur gezegd dat je naar bijvoorbeeld de Boslaan wilt, dan roept de chauffeur dat meestal om tegen de tijd dat je op dat stopknopje moet drukken.
Als jouw halte eraan komt, druk je op het rode knopje zodat de chauffeur weet dat z/hij moet stoppen, als de bus stilstaat druk je op de knop waarmee de deuren opengaan (bij de deur, dat zie je vanzelf), en dan stap je uit.
Het is niet moeilijk op zich, het is je alleen (nu nog) onbekend. Als je iets niet snapt, wil een chauffeur je dat meestal gewoon uitleggen, dus niet teveel stressen.