Waarom heeft iedereen het over de fraudegevoeligheid van de ov-chip en niet over de aanschafkosten?

Een gezin van 5 is heel veel kwijt aan de aanschaf:
5 x 7 euro voor de aanschaf van een ov op naam (want met een ov die niet op naam staat kun je niet allemaal tegelijk reizen) en daarnaast nog eens 5 x 20 euro opwaarderen = 135 euro voordat we met het ov op weg kunnen. De strippenkaart is dan toch echt veel goedkoper om aan te schaffen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

de fraudegevoeligheid is een belangrijk issue.
stel dat je een strippenkaart gewoon onder het kopieerapparaat kon leggen (kan dus niet) en zo iedereen
gratis kan reizen.
dat is dus een groot maatschappelijk probleem.
de vervoerders lopen hierdoor enorm inkomsten mis en gaan failliet of zullen op een andere manier moeten overleven, en daar wordt jouw bus/treinreis echt niet plezieriger op.
bijv. een bus gaat dan nog maar 1x in de 2 uur enzo.

verder, de ovchipkaart heeft naast de hoge aanschafkosten ook nog andere problemen, en aan al die problemen is vooral bij de eerste invoering van de kaart al heel veel aandacht besteed. er zijn hele tv programma's over geweest en websites e.d. en jouw situatie is daar ook besproken, alleen heb je dat gemist waarschijnlijk.

wat je ook gemist hebt is dat regelmatig vervoersbedrijven de kaart voor grote korting (soms zelfs gratis) hebben verstrekt. had je bijv 5 kaarten voor 1,50 per stuk gekocht dan was de pijn al een stuk minder geweest.

en verder als vervanging van een strippenkaart hoef je bij busreizen maar minimaal 4 euro op je kaart te hebben, dus dan ben je 20 euro kwijt voor 5 personen en dat is zelfs minder dan een grote strippenkaart,
dus je ziet een veel groter probleem dan er daadwerkelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daarnaast kan het reizen met een OV-chipkaart duurder uitpakken dan dat op hetzelfde traject met de strippenkaart wordt gereisd, afhankelijk van de afstand van de reis.