Waarom ligt station Molenhoek in Limburg en niet in Brabant/ Gelderland?

Station Mook-Molenhoek is vorige maand geopend. Ik zag vandaag dat er overal 'Welkom in Limburg' borden zijn aangebracht. Volgens mij ligt Mook-Molenhoek toch echt op de grens van provincie Noord-Brabant/ Gelderland. Wie weet hier meer over?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Cuijk ligt in Brabant, Malden ligt in Gelderland, Molenhoek en Mook liggen in Limburg. Het is een drie-provincie-punt daar. De spoorlijn van Venlo naar Nijmegen gaat van Cuijk (brabant) even nog Limburg in bij Molenhoek en Mook, voordat ze Gelderland binnengaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mook ligt in het bovenste puntje van Limburg. Er is een smal stukje Limburg die al een klein stukje onder Nijmegen begint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij vergis je je. Zowel Mook als Molenhoek liggen in Limburg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is maar één simpel antwoord op:

De Gemeente Mook-Molenhoek ligt in de Provincie Limburg...

Gisteren zat ook zo'n randdebiel in de trein die bij hoog en laag vol hield dat het nog steeds Nijmegen was waar het station Mook-Molenhoek ligt...

Om een indruk te geven. De Provincie Limburg loopt langs de Maas door tot aan de A-73. Aan de andere kant van Nijmegen loopt de Provincie Limburg door tot aan de Waal. Dus in theorie kom je vanuit Duitsland door een minuscul stukje limburg van precies 150 meter breed...

En wat ik hier suggereer weet ik als voormalig Provincie ambtenaar van de Provincie Gelderland zeker...

Toegevoegd op 22-06-2009 09:10:04
Dat laatste heeft overigens alles te maken van het vroegere Hertogdom en Graafschap (Groot) Gelre. Niemand wilde dat strookje niemandsland hebben en Willem van Oranje heeft dit toebedeeld aan Limburg...