Hoe komt het dat de (stroom)kabels van treinen in de winter heel fel flitsen?

Vaak zie je in de winter treinen die voorbij rijden waarbij het boven de trein een fel blauw/wit achtige flits te zien is..

mijn vraag is dan ook, hoe ontstaat deze flits?
wat is er de reden achter

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K
Autumn954
2 jaar geleden
Heb het een keer meegemaakt tijdens de barre winter van 1979, toen je die flitsen duidelijk kon zien. Omdat het aantal te koude winters gestaag afneemt zal het nu minder gaan voorkomen.

Het beste antwoord

De reden is ijsvorming rond de stroomdraad. Door dit ijs verbreekt de stroomafnemer regelmatig heel even het directe contact en ontstaat een soort van "vlamboog" tussen beugel en draad. De stroom loopt dus dan tijdelijk een millimeter door de lucht. Dit zie ja als een flits.

Als er teveel ijs rond de draad komt zal overigens de stroomvoorziening van tram en trein geheel stoppen en staat het vervoer stil...gelukkig komt er zelden zoveel ijzel dat dit gebeurd. Uiteraard zal tevens ijs van de stroomdraad af geschraapt worden door diezelfde flitsen en het er langs schuren van de beugel. Hoe drukker een traject bereden wordt hoe beter de stroomvoorziening blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vocht en electra + de bovenbeugel die contact maakt met de bovenleiding, dat trekt vonken. Het antwoord is dus door het vocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen in de winter, maar in 't algemeen bij vochtig weer zie je dat. In de winter komt het doordat zich bij vorst rijp op de draden afzet, dat het contact tussen draad en treinbeugel af en toe verstoort. Als na een onderbreking de beugel de draad weer raakt, gaat dat met een flits. Vergelijk het met het vonkje dat soms in een lichtschakelaar optreedt. Doordat bij de trein de spanning zo hoog is (1500 V.) zijn de vonken ook veel heftiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De heftigheid van de vonk heeft vooral met de stroomsterkte te maken, niet erg met de spanning. Vergelijk de mini flitsjes die je ziet bij een "muggenterminator" op batterij. Deze haalt 1800 volt, maar geeft maar weinig licht vergeleken met deze flitsen bij trein en tram.