Is het mogelijk om buiten bij NS stations een bord te plaatsen en daar ongestempelde treinkaartjes op te hangen?

Ik maak vaak genoeg mee dat ik een treinkaartje koop en geen conducteur tegenkom. Ik weet zeker dat er nog een hoop mensen zijn die hetzelfde traject af willen leggen, en dus best mijn kaartje kunnen gebruiken.
Het is een soort kostenbesparing, noem het oneerlijk tegen over de NS maar we blijven toch Nederlanders.

Op zo'n bord kunnen mensen dus hun ongecontroleerde kaartje ophangen, en andere mensen er een vanaf pakken.

En wat vinden jullie van dit idee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (11)

Geweldig idee! 't Is tenslotte crisis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zeker handig, maar ik denk niet dat de NS daar blij mee is, dus die zullen het vast verwijderen (direct of indirect). Wat ik meestal doe, is mijn kaartje bij het kaartenapparaat neerleggen. Ik krijg het ook wel eens terug; dan vind ik een kaartje dat ik kan gebruiken daar.
Heel handig, en ook niet zo duidelijk in het zicht voor de NS-ers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee, moeten ze maar meer controleurs aannemen bij al de werkloosheid die er is. +1
Goed idee, maar de NS zal dit neit toestaan denk ik. Ze lopen dan geld mis natuurlijk. Ik doe het wel eens met een buskaartje. Deze is 1,5 uur geldig en soms ben ik binnen een kwartier al uit de bus. Dan geef ik het buskaartje gewoon aan iemand die net de bus in wilt stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee! Maar ik denk dat er dan ook hebberige mensen zullen zijn die ze allemaal zullen pakken en dan door gaan verkopen. En de NS zou er niet blij mee zijn denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe dat ook wel eens met buskaarten. Je hebt van die dagkaarten die net voordeliger zijn dan strippen laten afstempelen. Met zo'n kaart kun je dan de hele dag reizen maargoed als ik op de plek van bestemming ben geef ik m aan iemand anders. Meestal een familielid of een huisgenoot (studenten onder elkaar paassen een hoop door). Ook trein retourtjes etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je overtreed de vervoersvoorwaarden dus zal men je er op aanpakken.

Openlijk op een bord zal dus niet lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het staat me bij (Radio online? Twitterradio?) dat er via Twiitter zo'n dienst al is. Je moet dan het kaartje verstoppen ergens in een stapel kranten/boeken/tijdschriften van een tijdschriftenhandel of zo, waarbij dan twitter gebruikt wordt om uit te wisselen waar het kaartje ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal misschien niet eens zoveel zin hebben. Ik ben zelden voor 19.00 op het thuisstation, na de spits dus en tja, al die kaartjes hebben een datum he...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima idee, maar in de buurt van het station ophangen zal niet gedoogd worden.
Je zou het via een soort Stationsmarktplaatstwitter.nl op de dag zelf moeten verkopen tegen gereduceerd tarief.
Als alle dagaanbiedingen daar samenkomen, kun je
kijken of er iets voor je bij zit en direct handelen op het moment dat je nog op het station op een afgesproken plaats staat.
Er zullen wel snel meer conducteurs ingezet gaan worden,
vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer conducteurs vind ik helemaal niet erg, wordt echt gek van sommige personen in de trein die denken dat de trein van hun is.
Maar de opzet is dus gratis kaartjes, niet tegen betaling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie denk je dat al die conducteurs moeten betalen? Juist, de mensen die wél eerlijk een kaartje kopen.
Ik ben misschien raar, maar als ik gebruik maak van een dienst, vind ik het normaal te betalen voor die dienst. Ik help mensen dan ook niet frauderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk ook heel normaal om er voor te betalen, en ik wil ook niet frauderen. Maar ik heb heel vaak een retourtje Amsterdam CS waar ik 5 euro voor betaal. Na 30 minuten ben ik meestal weer terug, dan kan ik iemand anders toch blij maken met mijn kaartje.
Ik vind dat het meer onder het kopje gunst dan frauderen valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope, het is gewoon fraude. Je hebt betaald voor een keer op en neer naar Amsterdam. Dan wil iemand anders op en neer naar Amsterdam. Dat is weer een dienst. Die persoon gebruikt bij jouw idee wel die dienst, maar er wordt niet voor betaald. Het is de dienst waar je voor betaalt, niet het stukje papier. Dat dient alleen als bewijs dat er voor de dienst is betaald. Als je je ongestempelde kaartje weggeeft, dan geef je die ander een vals bewijs dat hij voor de dienst heeft betaald, en dat heet met een mooi woord fraude. Als je met één treinkaartje met zijn tweeën zou reizen, snapt iedereen meteen dat één van de twee zwartrijdt. Je hebt immers voor één betaald. Als je niet samen, maar na elkaar in de trein zit, is het precies dezelfde situatie, alleen wat moeilijker op te sporen. Je hebt immers nog steeds voor één betaald. Het is net zoiets als wat ik op het busstation vaak zie gebeuren: jongen stapt in, loopt door naar de achterdeur en geeft zijn gestempelde strippenkaart aan zijn vriendje, die vervolgens de bus instapt met het verhaal dat hij 'overstapt' en dus al een stempel heeft.
Ik vind dit een stom idee, en het valt me ook tegen dat er zoveel mensen hierboven het kennelijk normaal vinden om de NS of een ander groot bedrijf te belazeren.