Waarom zijn veiligheidsgordels in een personenauto en vrachtauto wel verplicht maar niet in een (stads)bus?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Alleen als een bus sneller kan en mag dan 80 km per uur, is de gordel verplicht. En als de bus zo snel rijdt, mogen mensen ook geen staanplaatsen gebruiken. Maar ook hier tussen rijden nog steeds oude bussen rond zonder gordels: die bussen kunnen dus nooit sneller dan 80 km/h rijden én de passagiers mogen nog gewoon staan als er geen plekje is.

Op stadsbussen zijn geen gordels verplicht, dat zou niet mogelijk zijn. Passagiers in het stadsvervoer reizen vaak over korte afstanden en moeten snel in en uit kunnen stappen anders mis je misschien je halte. Daarnaast is de gemiddelde snelheid laag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de chauffeur moet steeds stoppen en voor veiligheid direct zijn plaats kunnen verlaten.
zelde als dit.
http://www.goeievraag.nl/vraag/taxichauffeurs-hoeven-gordel-dragen.10741
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het, door het steeds in- en uitstappen de reizigers, erg onpraktisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen wij naar Duitsland gingen met school moesten we allemaal in de tourbus wel de riem dicht omdat de chauffeur anders een bekeuring zou kunnen krijgen. Maar toen we naar Walibi gingen met school hoefden we onze riem niet dicht te doen.
Dus ik snap niet hoe dat precies zit, maar het verschilt per bus.
In een stadsbus lijkt het me gewoon heel onhandig.. Je moet snel in en uit kunnen stappen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms zitten er wel gordels in een stadsbus, namelijk op de middelste plaats van de achterbank, en op de linkerplaats van de rechtervoorbank.
In beide gevallen zullen passagiers naar voren kunnen vallen, omdat er geen leuning hen tegenhoudt.
In touringcars zitten tegenwoordig wel riemen en dan moeten ze omgedaan worden. In oude bussen zitten ze nog niet (evenals bijv. in oudere auto's op de achterbank). Dan zijn ze dus niet verplicht.