mag je met een 2de klas ticket in een 1ste klas wagon staan?

over volle trein maar in een eerste klas kabine kun je nog wel staan.
mag je daar dan staan zonder een 1ste klas ticket?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (4)

Ja hoor, met je tweedeklas kaartje mag je eersteklas staan. Je mag alleen niet eersteklas gaan zitten, tenzij de conducteur daar toestemming voor gegeven heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet ik eigenlijk niet zeker Stippel.
Een conducteur heeft me ooit uitgelegd dat het kaartje niet als plaatsbewijs gezien moet worden, maar als vervoersbewijs...
In het geval je gaat staan in de eerste klas, wordt je eersteklas vervoert. Minnetje is niet van mij trouwens (plusje ook niet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ooit aan een conducteur gevraagd en die was er behoorlijk zeker over. Je mag gewoon in de eerste klas staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@tanja: ik reis veel met de trein en sta zelfs vaak met m'n eersteklas kaartje. In de spits is het vaak veevervoer.
Geen idee of het officieel mag, maar ik ben in mijn studententijd vaak genoeg door de conducteurs naar de eersteklascoupés verwezen als het in de tweedeklascoupés niet meer paste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel mag het niet, maar doorgaans doen conducteurs er niet al te moeilijk over.
En als een trein echt stampvol is, ook in de eersteklas, dan kan er toch heen conducteur meer langskomen om te controleren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de tweede klas vol zit met zittende en staande mensen kan je gerust in de eerste klas gaan zitten, je wordt vanzelf weggestuurd als het niet mag, maar ik heb nog nooit meegemeeakt dat ik weg ben gestuurd. staan mag altijd als zelfs de 1e klas helemaal vol zit. Een sta plaats kan je beschouwen als een 3e klas. dus of je nou staat in de eersteklas coupe of de tweede klas coupe, je zal het niet te horen krijgen. Maar ik reis vrij veel met de trein, en heb nog nooit meegemaakt dat de eerste klas coupe vol zat... dus ga gewoon zitten in de eerste klas coupe als de tweede klas helemaal vol zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eersteklas gaan zitten: dat mag officieel niet, maar inderdaad: je wordt hooguit weggestuurd. Maar dan moet de trein wel echt goed vol zijn, anders doen ze er wel heel geïrriteerd over.